| Baudis Jan P.  --- 26. 4. 2002Kurs : marketing medu
Zdravím včelaře
 
 pokračuji ve svých zápiscích z kursu v Dole, tentokrát to bude výběr
 na téma marketing medu.
 
 
 Téma marketing bylo na kurzu odvíjeno od kvality medu (viz o tom už v
 poznámkách o senzorice).
 
 -------------------
 
 Medárna - stáčírna
 
 Po radách, jak zajistit kvalitu vytočeného medu, a přes úvahy jak ho
 správně skladovat se přednáška dostala k problematice pro marketing
 závažné - a tím je stáčení medu do sklenic - tedy konečné balení pro
 zákazníka. Chceme-li rozšířit vlastní prodej, budeme potřebovat
 stáčírnu medu.
 
 Při zřízení stáčírny je jednak nutno věnovat pozornost vybavení, které
 má umožnit rychlou, čistou a pohodlnou práci při zachování všech
 parametrů, které mají na kvalitu medu vliv (v tomto se tento kurs
 prolínal s předchozím kursem "racionalizace ve včelařství").
 
 Dále je však pro marketing potřebné zajistit schválení medárny -
 stáčírny (která je adaptovaná v místnostech již fungujícího objektu)
 ze strany Okresní veterinární správy (což je příjemnější instituce než
 Okresní hygienická stanice, jejíž schválení je nutné, jedná-li se o
 kolaudaci nově vybudované budovy - stáčírny stavebním úřadem).
 
 Chceme-li prodávat med na tržištích (a tedy nejen "ze dvora") a
 případně i dodávat do obchodů, je nutno tuto stáčírnu někde adaptací
 zřídit a zajistit si její hygienické schválení.
 
 Medárna - stáčírna musí mít několik oddělených místností (konkrétní
 podoba značně záleží na osobě, která to bude schvalovat - někomu stačí
 jen jedna místnost rozdělená závěsy a místo některých předepsaných
 místností jen skříně natřené omyvatelnou barvou či tepelná komora).
 Každopádně musí být nějak odděleno mytí sklenic od místa, kde se stáčí
 med.
 
 Konstrukce místnost stáčírny musí umožňovat čistotu a dezinfekci,
 výpusť na podlaze musí zamezit vniknutí hlodavců (síť s oky max. 5 x 5
 mm). Do 2 m výšky musí být stěny omyvatelné. (Zase - záleží na místním
 veterináři, co nám ještě schválí a co už ne - zkušenosti se okres od
 okresu liší. Někde jim stačí stěny natřené latexem, jinde chtějí
 olejovou barvou, další zase barvou na bazény a konečně někde zase
 bezpodmínečně požadují kachlíky. Proto je potřeba své záměry nejprve
 prodiskutovat s patřičnou instancí, případně si nechat podepsat
 projekt a pak teprve budovat.) Dále je potřeba nemít žádné ostré hrany
 mezi stěnami a podlahou, parapety sklopené na 45 stupňů (aby se na
 nich nedalo nic skladovat). Všechny kabely zazděné - žádné lišty.
 Tolik jen na ukázku, co taková malostáčírna obnáší. (Více o tom
 nákresy a údaje v publikacích VÚVč).
 
 Záleží také na deklarované kapacitě stáčírny. Pro stáčírnu s max.
 kapacitou do 100 kg denně (jakožto malou medárnu) jsou nároky nižší,
 než pro větší provozy.
 
 Zatím jsou tyto parametry vyžadovány jen pro místnosti, kde se med
 stáčí do obchodního balení. Časem to budou požadovat i u prostor, kde
 se med vytáčí (u větších provozů).
 
 ----------------------------
 
 Stáčení do sklenic
 
 Teplota: 50 stupňů je zlomová teplota (při vyšší teplotě se med
 poškozuje, při nižší teplotě není med dostatečně ztekucený). Med
 vytočený a uložený ztuhlý v konvích se před stáčením dává na dva dny
 do teplené komory, což je jakákoliv dobře tepelně izolovaná bedna -
 třeba stará lednice - s topným tělesem (doporučeno je topné těleso na
 380 V / 2kW připojené však na 220 V - hřeje mírně /cca na 800W/ a nic
 nepodpálí) zapojeným přes termostat (v Dole jej vyrábějí a dodávají);
 musí být přítomen i ventilátor, který v době provozu topného tělesa
 mísí vzduch, aby se v komoře nedělaly tepelné vrstvy.
 
 Jednodruhové medy nejsou tak dobré jako med smíšený. Proto je vhodné
 po dokonalém ztekucení medy smíchat (např. ve stáčecí nádobě). Studené
 medy (pod 40 stupňů) nelze dobře smísit.
 
 Ztekucení medu - v tepelné komoře (50 stupňů) trvá 45 hodin. Pak se
 konve se ztekuceným medem vyndavají z tepelné komory a med se z konví
 přelévá do stáčecí nádoby a při tom se cedí.  (Při ztekucování na
 pouhých 45 stupňů zůstávají v medu mikrokrystaly a rychle se pak vrací
 do původního stavu - proto používat teplotu 50 stupňů!)
 
 Cezení. Při přelévání z konví do stáčecí nádoby med cedit přes uhelon
 (potravinářské síto) (sešít jako válec nebo kornout a navléknout na
 obruč, která je o trošku větší než je otvor do stáčecí nádoby). Hrubé
 cezení - číslo síta - S18 (0,4 mm) a S25 (0,3 mm). Pro cezení ohřátého
 medu použít S35 (0,2) - jemné cezení (ohřátý med přes to proteče v
 okamžiku, jak nám bylo názorně předvedeno). Pro akátový med použít
 síto S45 (0,16mm). U světlých medů je jemné cezení nutné. U tmavých
 medů to tak nutné není. (Uhelon dodává /i na dobírku/ VÚVč, cena
 jemných sít je 300 Kč/m, hrubých o 50 Kč méně.)
 
 Stáčecí nádoba je nerezová, vyhřívaná, med se v ní udržuje na 25-30
 stupních. Kolem nádoby je ovinut kabloterm (používá se k vyhřívání
 podlah: 10 m, 24V, 150W) a přiletován termostat z bojleru. Dole je
 střihací uzávěr (jako u medometu). Celá nádoba se vertikálně posunuje
 pomocí zdvihadla, které je vyrobeno z heveru ze škodovky (jen je
 vyměněn šroub za delší). Práce se stáčením je rychlá a přesná (200
 sklenic za hodinu přesně naplnit není problém).
 
 Dále nám v medárně předváděli nádobu na pastování medu (kdo si zvykne
 na pastový med, jiný už nechce). Byla to repasovaná nerez nádoba s
 dvojitým pláštěm, vyřazená z nějaké závodní kuchyně. Mezi pláště se
 místo páry přivádí voda - buď studená na chlazení medu, nebo se
 přivedená voda může elektricky a přes termostat ohřát. Tím se med při
 pastování chladí nebo ohřívá. Míchadlo je připojeno na motor pro
 stěrače z Tatry. (Při míchání pro pastování se med chladí na 15-20
 stupňů; po 2-5 dnech ještě teče, ale má perleťový lesk a tehdy stáčet;
 pro stáčení se zahřeje na 25-30 stupňů /každopádně ne více než na 35
 stupňů, neboť by se jemné krystalky - výsledek pastování - začaly
 rozpouštět.)
 
 Čím rychleji med ztuhne, tím je jemnější. Proto med při pastování
 chladit (a pro stáčení ohřát, aby se dal dobře plnit).
 
 Pevně zkrystalizovaný med v konvi (jak jej máme od jarního či letního
 vytáčení) nejprve ztekutit v tepelné komoře, pak ochladit, naočkovat a
 pastovat.
 
 Pastování lze provádět i míchadlem z tvrdého dřeva na nerezovém trnu,
 které vyrábí a dodává (i zásilkou na dobírku) VÚVč. Určeno je k
 nasazení na vrtačku (pozor vrtačka musí být schopna pojmout 12 mm
 vrták a musí mít příkon alespoň 500 W - raději ještě větší).
 
 V podstatě k pastování stačí s medem dvakrát za den nějak pohnout.
 Řepkový med netřeba k pastování očkovat.
 
 ----------------------
 
 Sklenice
 
 Nové sklenice vyjdou levněji než staré, které musíme pracně vymývat a
 sterilizovat a mít na ně atest. Nové sklenice stačí vypláchnout horkou
 vodou např. v myčce na nádobí a nechat oschnout.
 
 Před distribucí je vhodné baterii naplněných sklenic zatavit do
 smršťovací folie. Je to jednoduché a působí to efektně. Lahve (např. 8
 ks) dát na podložku z kartonu, vsunout do hadice (resp. rukávu) folie
 a elektrickou opalovací pistolí (resp. horkovzdušnou pistolí) ohřívat
 ze všech stran až se folie smrští. (Když přinesete takto zabalené
 sklenice do obchodu nebo supermarketu je to o něčem jiném, než když
 začnete z tašky lovit rozkutálené skleničky pod útrpným pohledem
 vedoucího, který přemýšlí, jestli to má odmítnout hned nebo až
 potom...)
 
 -----------------------
 
 Etikety
 
 Lze si nechat v nějaké tiskárně natisknou ofsetem (! - ne počítačovou
 tiskárnou, to by bylo drahé) obrázek etikety na archy předkrojených
 samolepek (formát A4). Vytiskne se však pouze barevný obrázek s
 nápisem "med" a to ve větším množství, aby byla cena na jeden kus
 barevně potištěné samolepky co nejmenší. Pak se na běžné počítačové
 tiskárně každý rok dotisknou na tyto archy s ofsetem potištěnými
 samolepkami jen aktuální informace (o množství, spotřebovat do... druh
 medu atd.) Tak můžeme levně získat vlastní samolepící etikety -
 barevné, profesionálně vypadající - každý rok aktuální.
 
 Na etikety pastovaného medu napsat, že se musí skladovat v chladnu a
 bez přímého oslunění (jinak se na povrchu medu může začít vytvářet
 ztekucená vrstvička, která nevypadá pěkně).
 
 ================================
 
 Právní situace marketingu
 
 Včelař, který včelaří podle paragrafu 10 (jako vedlejší činnost, - má
 jiný hlavní zdroj příjmů) může přebytky svého(!) medu prodat "ze
 dvora" a nepotřebuje k tomu žádné povolení. Pokud však vyrazí se svým
 medem na tržiště, potřebuje povolení od veteriny (viz problematika
 stáčírny). ("Kdyby něco", tak mu hrozí nižší sazba pokuty.)
 
 Včelař, který nakoupí konev medu a stočí jej do sklenic a prodává, je
 už podnikatel, musí k tomu mít živnostenský list (a "kdyby něco", tak
 mu hrozí ta vyšší sazba pokuty.)
 
 Co se týče potravinářských norem, tak norma "český med" vyhovuje
 českým potravinářským předpisům automaticky.
 
 --------------------------------
 
 U výkupu
 
 Problémy jsou nejen s výkupní cenou, ale i s tím, že výkupci mají
 občas špatný refraktometr (naměří vám v medu více vody, než tam ve
 skutečnosti je - viz o tom u měření hustoty medu v poznámkách o
 senzorice), někdy zase mívají špatně cejchovaný měřič vodivosti, a
 nebo někteří experti chtějí řepkový med vykupovat za sníženou cenu
 jako tzv. "nestandardní med", což je nesmysl. Nepřistupujte na jejich
 diktát. Prodávejte jinde a jindy. Nedávejte med do výkupu hned po
 vytočení, čekejte na lepší ceny v zimě. Nejlépe: stáčejte med sami do
 sklenic a sami prodávejte.
 
 Při prodeji většího množství medu, kdy jediné procento vody nebo
 elektrické vodivosti může znamenat mnoho peněz, si dejte do obchodní
 smlouvy, že když se v měření kvality prodávající s výkupcem neshodne,
 rozhodne s konečnou platností ta a ta akreditovaná laboratoř (např.
 VÚVč).
 
 --------------------------------
 
 Situace v ochodu s medem
 
 Evropa spotřebuje 1/4 světové produkce medu (polovinu spotřeby si sama
 vyprodukuje a polovinu importuje ze světa). Dříve se dováželo z Číny,
 ale po skandálu s antibiotiky v čínském medu jej nahradil med
 argentinský.
 
 Mexiko má nejvýhodnější celní a daňové předpisy, proto velká část
 světového obchodu s medem se děje (alespoň papírově) přes Mexiko...
 
 1,14 Euro (za kilo) je průměrná cena medu ve světovém byznysu (0,90
 Euro za čínský med, 1,20 za mexický).
 
 Za tyto světové ceny si každý obchodník může okamžitě přes internet
 obstarat prakticky jakékoliv množství medu. Doprava je tak laciná, že
 se do cen medu ve světě vůbec nepromítá. Je tedy jedno, jestli
 obchodník, který v Hamburku nakupuje med, dostane jej z Argentiny,
 nebo z Austrálie či z Evropy.
 
 Světlých medů je ve světě vysoká nabídka. Tmavé medy jsou jen ze
 středoevropského regionu, proto je o tyto naše medy ve světě zájem.
 Světlé medy do světa neprodáme - musíme si je sníst sami. Jestliže
 chceme za náš med dostat dvakrát až třikrát více, než je průměrná
 světová cena medu, pak musíme někoho přesvědčit, že náš med je tak
 kvalitní, že se vyplatí jej za tuto cenu koupit. Přesvědčit můžeme
 spíše domácího zákazníka. Hůře už světového obchodníka, který si sedne
 k internetu a během chvíle sežene jakékoliv množství medu za 1,14 Euro
 na kilogram.
 
 Vyjma případu medovicového medu bychom měli zapomenout na export a
 obrátit úsilí k získání domácího zákazníka a ke zvýšení domácí
 spotřeby medu, která se sice za poslední léta zlepšila (dnes - 0,5 kg
 na hlavu, před rokem 1989 - 0,2 kg na osobu), ale stále je v porovnání
 s okolními zeměmi slabá (1,5 kg - průměr v EU, 2 kg - v Německu).
 
 Dnes je situace taková, že se k nám med dováží a náš med zbývá na
 export (tedy bude realizován za světové - tj. nízké - ceny). Řešení:
 zvýšit naši spotřebu medu, aby se veškerý námi vyprodukovaný med
 spotřeboval u nás).
 
 Musíme českým lidem vysvětlovat, že pokud chtějí med kvalitní, pak jej
 získají od našeho producenta za 3-5 Euro. Pokud chtějí med levný a
 méně kvalitní, pak mohou mít za 1-2 Euro med dovozový.
 
 --------------------------------
 
 Praktický marketing
 
 Pro dělení zisku z prodeje mezi producenta, distributora a prodejce
 platí známý třetinkový systém. Každý z těch tří dostane z prodejní
 ceny stejný díl. Je zbytečné o tom diskutovat. Každý včelař musí
 zvážit, co se mu vyplatí. Buď se spokojí s třetinou určenou pro
 producenta a nemá žádné náklady na balení, distribuci a prodej. Nebo
 kromě první třetiny uchvátí i druhou nebo ještě i tu třetí třetinu pro
 sebe - ale stojí ho to čas, náklady atd. Při našich slabších
 snůškových podmínkách a dalších středoevropských okolnostech se zdá
 být smysluplné, aby se včelaři snažili svůj med sami balit a svépomocí
 dostat až ke spotřebiteli.
 
 Při průzkumech vývoje fungování trhu a obchodu a prognózách, jak se
 bude vyvíjet způsob nakupování v různých místech Evropy, byl náš
 kontinent rozdělen do 4 oblastí: středo až západoevropskou;
 severoevropskou, středozemí, Balkán. Pro naši středo až
 západoevropskou oblast se odhaduje, že vývoj způsobu nakupování se
 bude ubírat tímto směrem: lidé budou přes týden nakupovat potraviny v
 supermarketech, kde budou využívat různých akcí, slev, dojíždět na
 nákupy autem atd. Ale tato kultura masového nakupování bude ve
 společnosti vytvářet potřebu nějak to vyvážit, a tak se již nyní
 objevuje trend: po všednodenních nákupech základních potravin v
 hypermarketu následuje víkendový výlet na tržiště. (Mnohá západní
 města už začínají pravidelně vyhrazovat svá náměstí pro víkendové
 trhy.) Tady vzniká a začíná se etablovat paralelní trh. Zde se bude
 nakupovat pomalu, možná i dráž, s pohovorem s prodavačem, zboží
 nikoliv denní spotřeby, ale speciálnějšího charakteru či různé
 předměty z ruční výroby a domácí kvality, zároveň zde bude akcentován
 (oproti hypermarketové globalizaci) regionální charakter výrobků. Tady
 bude vynikající místo pro včelařův prodej medu a včelích produktů. Zde
 si budou lidé chtít kupovat kvalitní med, poklábosit při tom se
 včelařem, začež budou ochotni zaplatit podstatně vyšší cenu, než za
 argentinský antibiotický rosol v hypermarketu.
 
 Další rys budoucnosti - bude se čím dále tím více dbát, aby
 spotřebitel nebyl klamán. To je z jedné strany dobré pro prodej
 kvalitních produktů přímo od včelaře, na druhé straně včelaři musejí
 vědět, co mohou o medu tvrdit. Jak tedy (při vší poctivost) lákat
 zákazníky? Např.:
 
 1.) Srovnání medu s cukrem. Bílý cukr je z 99 procent sacharoza. Med
 obsahuje stovky látek (mnohé ani nemají jméno, vše tam má svoji úlohu,
 příroda nedělá nic zbytečně, z čehož plyne, že tyto látky jsou
 potřebné pro život - když už to tak kytka vyrábí).
 
 2.) Člověk je přizpůsoben k tomu, aby sladil medem nikoliv cukrem.
 Cukrovarnictví začalo za napoleonských válek - za tak krátkou dobu
 člověk nemůže být přizpůsoben na cukr, který stále zůstává umělým
 produktem.
 
 3.) Med je velice trvanlivý - a to přirozeně, bez konzervace.
 Přítomnost konzervantů v potravinách - jsou to látky potlačující
 rozmnožování mikroorganismů - svým způsobem antibiotika (resp. jedy -
 moje poznámka).
 
 4.) Med je velice málo zatížen látkami znečišťujícími životní
 prostředí. (Přednášející ukazoval výsledky rozborů medu ze
 znečištěných regionů a čistých oblastí; kdysi se mělo právě skrze med
 zkoumat znečištění prostředí, k čemuž se med ukázal jako nepoužitelný,
 protože se do něj znečišťující látky z nějakých důvodů nedostávají,
 nebo jen v malé míře.) Na grafu bylo vidět, že i u medů pocházejících
 ze silně znečištěných lokalit jsou všechny nebezpečné látky (těžké
 kovy, jedy atd.) velice hluboko pod povolenými limity, přičemž není
 zásadní rozdíl mezi medy z lokalit znečištěných a lokalit čistých.
 
 5.) Propagovat přítomnost látek - brasinů - v některých medech (např.
 řepkovém). Jsou to látky zjištěné např. i u brokolice a potlačují
 rakovinové buňky.
 
 Na kurzu bylo navrženo, že by VÚVč mohl vypracovat vzorové informační
 materiály a letáky, které by byly na internetu a každý by si je mohl
 stáhnout, doma tisknout a rozmnožovat.
 
 -----------------------------
 
 Přednášející také zmínil, že není nasycen trh s medovinou. Velké
 propagační akce (reklama v TV, billboardy apod.) stojí moc peněz -
 mimo možnosti.
 
 ------------------------------
 
 
 Účastníci kursu dostali aktualizovanou brožuru "Produkce kvalitního
 medu" (aktualizace se týkala především adres, kde nakupovat sklenice
 na med, víčka, smršťovací fólie, plechovky apod. a dále aktuálních
 znění různých vyhlášek a norem. Doporučuji všem!)
 
 Na závěr ještě jednou doporučuji osobní návštěvu kursu, až se zase rok
 touto dobou bude opakovat.
 
 Tak to už je vše, lidičky.
 
 
 J. P. B.
 
 
 
 P.S.
 
 Pyl v medu - jednoznačné určení původu
 
 Světoví obchodníci chtějí filtrovat med hustými síty, aby jej zbavili
 pylových zrn. Vymlouvají se na zdraví spotřebitelů, ale ve skutečnosti
 chtějí z medu odstranit pyl, aby se nedalo poznat, odkud med pochází.
 Lobovali kvůli tomu i v evropském parlamentu, a tak se včelařský návrh
 zákazu filtrovat med hustými síty nepodařilo dosud prosadit.
 
 
 | Odpovědět do diskuze
 na příspěvek
 číslo 898
 
 Zobrazit
 odpovědi
 na tento
 příspěvek
 
 Zobrazit
 celé
 vlákno
 |