78508
Včelařská konference
(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)
U vašeho příspěvku bude zobrazena IP adresa, ze které příspěvek odesíláte.
Délka příspěvku je omezena na 10000 znaků.
Prosíme účastníky konference, aby při podání nového příspěvku do konference vždy vyplnili kolonku "téma".
V případě, že reagujete na některý již uveřejněný příspěvek, tak to důsledně čiňte pomocí funkce "Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo...",
která je k dispozici vpravo vedle každého zobrazeného příspěvku.
Funkce, která je pro každý zobrazený příspěvek k dispozici: "Zobrazit odpovědi na tento příspěvek.", bude správně fungovat jen v případě, že budete dbát výše uvedených pokynů.)
Zběžné zobrazeníArchiv Včelařské konference
- Gustimilián Pazderka (e-mailem) --- 26. 12. 2009
Re: fotky pohonu
Tyto jednoúčelové modelářské motory jsou charakteristikou definovány v názvu typu. Krouťák se dá spočítat, nebo nejlépe změřit v nějakém ústavu, stačí také pro výpočet navštívit wikipedii. Pokud to chápu dobře, tak ty otáčky nakonci jsou na voltu, takže se násobí. Pro normální aplikace ve včelařství se ale potřebuje buď něco hotového, nebo snadno předělatelného. Jestli jsem četl například web Míry. P. tak to neberte prosím jako osobní kritiku ale jako prostý jev ať tu zase kolegové nebásní o křivdách, každý si třeba neporadí se vším. Třeba Míra si neporadí jen s obyčejným osazením a spájením součástek na desku a ponechá to jinému. Protože to není tak jednoduché něco sestrojit. A řešit motor co má třeba 50A a při 20V desetitisíce otáček? Nevím, jestli je to pravé ořechové pro třeba obyčejný ometač. V akuvrtačce je : akumulátor, motor, měnič, sklíčidlo, vyřešený revers
V nějaké Bauakci může jít o pakatel a opravdu o hotové řešení pohonu.
_gp_
2009/12/25 KaJi <e-mail/=/nezadan>: > Ale pozor nelekat se, není myšlen motor na 400V střídavých, nýbrž např na > 12V, tedy napájených např. klasicky z autobaterie. > --------------------- > Tedy velmi zajímavé. > např. > http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10331&Pr > oduct_Name=Turnigy__Brushless_ESC_85A_w/_4A_SBEC > http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_listCategoriesAndProducts.asp?i > dCategory=222 > > ale tak nějak jsem si do dneška myslel, že střídavé motory točí podle > frekvence (zhruba). To s těmi otáčkami na volt mě mate. > Jaký krouticí moment z toho dostanu při menších otáčkách? > > A můžu k nabíječi zapojit i autobaterii? Nechce to žádnou spec. > charakteristiku článků? > > Dík za doplnění mezer ve vzdělání. > > Karel >
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 39573
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - R. Polášek (83.208.54.27) --- 26. 12. 2009
Re: fotky pohonu
Mně ty modelářské motorky připadají, že to jsou v podstatě klasické synchronní třífázové elektromory. Rozdíl je akorát v tom, že jejich mechanické provedení - ložiska, pevnost rotoru proti odstředivým silám je děláno na velmi vysoké otáčky stejně tak jako vinutí na statoru je dělané pro vyšší kmitočty. Při takhle vysokých otáčkách, až několik desítek tisíc jde převážná část výkonu nebo všechen výkon na překonání odporu a proudění vzduchu, motorek tedy funguje vzhledem k synchronním otáčkám v režimu trvalého prokluzu a jeho otáčky jsou potom velmi závislé na zatížení. Charakteristika motorku je potom velice závislá na charakteristice toho třífázového střídače, ten musí mít nějaký řízený výstupní odpor přizpůsobený parametrům motorku, protože synchronní třífázový motor v režimu prokluzu otáček neboli rozběhovém režimu má vstupní proud omezený pouze ohmickým odporem vinutí. Takže napájený z tvrdého třífázového zdroje by v takovém režimu velice rychle shořel. Výhoda je aspoň ta, že se nejedná o síťové napětí, tudíž střídač nemusí být dělaný bezpečně proti dotykovému napětí a může být všelijak samodoma zbastlený.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 39574
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Jarolím Petr (e-mailem) --- 26. 12. 2009
Re: fotky pohonu
Tak se budu muset zapojit taky... ale už to nebude o včelách...:-)
k synchronním otáčkám v režimu trvalého prokluzu
blbost - pokud je synchronní není tam prokluz! poud by se to dostalo do tohoto režimu regulátor to odpojí
jde převážná část výkonu nebo všechen výkon na překonání odporu a proudění vzduchu,
ano ale musí tam být našroubovaná vrtule která to proudění vzduchu vytváří ... na co by to pak bylo.... a věřte že ta letadla umí stoupat kolmo do nebe ... a hodně rychle!
Regulátor v prvé řadě drží natvrdo otáčky podle požadavků na vstupu. Pokud se mu nedostává výkonu z baterie pak snižuje výkon. Jinak je tam zpětné měření parametrů motoru, mám dojem že až na úroveň polohy rotoru vůči magnetickému poli. Umí to i rozběh nejsou tam skokové změny ve výstupních parametrech. Je to pro letadla a tam se všechno optimalizuje na nejmenší ztráty a nejmenší hmotnost. Regulátor je docela chytré zařízení a je i relativně blbovzdorné. Sám se odpojí se v případě krize....vysoký proud, vysoká teplota... Regulátor se NEDÁ zbastlit doma...je to sice jednoduché - pár součástek a procesor, ale už je to výkonová elektronika a program do procesoru bez dost velkých znalostí problematiky nejde napsat.
Otáčky na volt. je to orientační číslo - regulátor má určitý rozsah napájecího napětí. (2článek lipol má cca 7,4V a 3článek 11,1V ) tím pádem vím že mi motor bude se stejnou vrtulí a s 3článkem točit o x otáček více. Tudíž mohu mít rychlejší letadlo, nebo musím dát větší vrtuli nebo....ať žijou teorie... Regulátory mají možnost připojit 1-2články nebo 2-4 nebo i více. takže rozsah napájecích napětí je obrovský a jako konstruktér musím mát představu o parametrech použitého motoru - vždyť jde o každý gram navíc.
a samozřejmě akuvrtačka bude pro standartního včelaře technika (ne elektronika) vždy lepším řešením než holý vysokovýkonný modelářský motor.
snad jsem trochu osvětlil problematiku regulátorů...:-) Hezký den přeje Petr Jarolím
R. Pol?ek napsal(a): > Mně ty modelářské motorky připadají, že to jsou v podstatě klasické > synchronní třífázové elektromory. Rozdíl je akorát v tom, že jejich > mechanické provedení - ložiska, pevnost rotoru proti odstředivým silám je > děláno na velmi vysoké otáčky stejně tak jako vinutí na statoru je dělané > pro vyšší kmitočty. Při takhle vysokých otáčkách, až několik desítek tisíc > jde převážná část výkonu nebo všechen výkon na překonání odporu a proudění > vzduchu, motorek tedy funguje vzhledem k synchronním otáčkám v režimu > trvalého prokluzu a jeho otáčky jsou potom velmi závislé na zatížení. > Charakteristika motorku je potom velice závislá na charakteristice toho > třífázového střídače, ten musí mít nějaký řízený výstupní odpor > přizpůsobený parametrům motorku, protože synchronní třífázový motor v > režimu prokluzu otáček neboli rozběhovém režimu má vstupní proud omezený > pouze ohmickým odporem vinutí. Takže napájený z tvrdého třífázového zdroje > by v takovém režimu velice rychle shořel. Výhoda je aspoň ta, že se nejedná > o síťové napětí, tudíž střídač nemusí být dělaný bezpečně proti dotykovému > napětí a může být všelijak samodoma zbastlený. > >
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 39575
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Jarolím Petr (e-mailem) --- 26. 12. 2009
Re: fotky pohonu
ne ne - otáčky na volt jsou parametr pro nákup motoru a pro určení max otáček při použití mého konkrétního typu baterie
kmitočet motoru nastavuje procesor regulátoru podle požadavku na páce vysílače, to se přenáší rádiovým signálem do přijímače v letadle a tam se do regulátoru dodávají impulsy s šířkou závislou na poloze páky na vysílači. Takže (snad) jednoduše řečeno - přímým vstupem na drátech regulátoru jsou impulsy s různou šířkou - podle požadavku na otáčky. A regulátor podle toho, jaké má možnosti napájení a podle toho, co naměří na motoru dodá energii do motoru, aby nevypadl ze synchronismu, aby nepokleslo příliš napájecí napětí, aby nepřekročil max proud..... je to frekvenční měnič, takže se stojícím motorem pomalu najíždí s frekvencí o 0 až po max., podle toho, co je motor schopen při daných magnetických poměrech udržet v synchronním režimu.
mimo jiné ještě regulátor hlídá a měří baterii, takže pokud dojde k poklesu napětí na baterii, tak to dá vědět snížením výkonu nebo úplným zastavením motoru a musíte stáhnout plyn na minimum a pak máte poslední šanci doletět s omezeným výkonem na zem.
uf PJ
R. Pol?ek napsal(a): > V tom případě, pokud tam není prokluz, tak mikroprocesor v regulátoru > nadstavuje kmitočet napájení do motorku podle vstupního napětí, aby se > vyhovělo udávanému parametru otáčky na volt napájení. Rozumím tomu dobře? > >
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 39577
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Jarolím Petr (e-mailem) --- 26. 12. 2009
Re: fotky pohonu
Jinak tento typ pohonu je samozřejmě úúúúžasný.... sám se těším, až někoho napadne dát to třeba do kuchyňského robota , si to představte .... 500W motor s obrovským momentem a s rozsahem otáček od 0 do cca 1500??? s vyřešenými ochranami a regulací.... sice na 220V Akorát si asi budem muset nekolik let počkat.... až to někoho napadne... a pak dalších dost let na to, až se na tom něco ulomí...:-) ... do té doby můžem přemýšlet do čeho to zabudujem. PJ
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 39578
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - R. Polášek (83.208.54.27) --- 26. 12. 2009
Re: fotky pohonu
Já bych odhadnul, že první to půjde do vrtaček, vysavačů a jinde, kde jsou už dnes vysokootáčkové komutátorové motory. Visí to nejspíš na dostatečně odolné elektronice pro síťové napětí a asi ještě pořád na ceně. Vzrůst účinnosti a omezení zahřívání bude velký.
Jinak, jestli se nepletu, jsou elektromotorky s neodymovými magnety už dlouhodobě používány v robotech, různé pohony přímo na pohyblivých ramenech, kde je nízká hmotnost vzhledem k výkonu důležitá.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 39580
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - R. Polášek (83.208.54.27) --- 26. 12. 2009
Re: fotky pohonu
Takže za prvé konkrétní regulátor nebo aspoň konkrétní program regulátoru musí být spasován s konkrétním motorem.
Za druhé napětí na jeden volt krát počet otáček na volt je maximální počet otáček a asi i výkon, regulátor potom může nadstavovat libovolně nižší otáčky. Přitom hlídání synchronizace, hlídání teploty, nadstavování krouticího momentu takového, aby motorek nebyl přetížen, je vnitřní záležitostí regulátoru.
Takže bych to shrnul, pokud by vyhovovaly otáčky nebo by je šlo rozumným způsobem snížit, u medometu z cca 30 tisíc na takových 200 - 500 za minutu, dá se komplet regulátor s tímto motorkem ve včelařství použít jako docela komfortní pohon, s jištěním a s regulací v poměrně širokém rozsahu otáček? A pro pohon někde mimo síť s poměrně velkou účinností.
Děkuji.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 39579
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Jarolím Petr (e-mailem) --- 26. 12. 2009
Re: fotky pohonu
- Takže za prvé konkrétní regulátor nebo aspoň konkrétní program regulátoru musí být spasován s konkrétním motorem.
Ani ne regulátor snese relativně velký rozptyl parametrů motorů . Mají automatické nastavení parametrů a některé se dají i nastavit programovacími kartami. nebo i přímo pomocí vysílače. Jiné nastavení než automatické se používá, až když to nefunguje a vypadává ze synchronismu při zatížení.
- Za druhé napětí na jeden volt krát počet otáček na volt je maximální počet otáček a asi i výkon, regulátor potom může nadstavovat libovolně nižší otáčky. Přitom - hlídání synchronizace, hlídání teploty, nadstavování krouticího momentu takového, aby motorek nebyl přetížen, je vnitřní záležitostí regulátoru. Takže bych to - shrnul, pokud by vyhovovaly otáčky nebo by je šlo rozumným způsobem snížit, u medometu z cca 30 tisíc na takových 200 - 500 za minutu, dá se komplet - regulátor s tímto motorkem ve včelařství použít jako docela komfortní pohon, s jištěním a s regulací v poměrně širokém rozsahu otáček? A pro pohon někde mimo síť s poměrně velkou účinností.
Ano dalo by se to tak říct.
Tak to shrnu. koupíte motor k němu regulátor a koupíte nebo vyrobíte ( třeba http://web.quick.cz/PetrLBC/tester.htm) krabičku s potenciometrem na nastavení otáček. všechno to zapojíte podle návodu k regulátoru nastavíte parametry regulátoru připojíte k BATERII a můžete točit. ALE MUSÍTE ZAJISTIT CHLAZENÍ!!!! je to pro letadlo které se pohybuje rychlostí 50-200km/h
ještě mě napadlo pro reverz by bylo lepší mít regulátor pro auto, ale ty se dělají s relativně malým výkonem. Reverzace se sice dá jednoduše udělat přehozením dvou fází, ale musí se to dělat v klidu. I když to odpojíte pod zatížením tak ohrozíte spínací tranzisory regulátoru.
samozřejmě používate to mimo oblast použití takže veškeré záruky jdou do háje...že jinak u nás regulátory vyrábí několik firem takže by mohli i poradit ... ale asi nebudou mít s tímto žádné zkušenosti a minimální ochotu zadarmo něco vyrábět zadarmo..... ale možná se mýlím
ještě ...:-) když vyrábíme .... dá se vyrobit i ten motor... sám předělávám motorky z CD mechanik ... vyhodí se původní magnet sundá se vinutí ... nalepí se neodymové magnety ... a navine se nové vinutí z tlustšího drátu. http://www.powercroco.de dá se udělat i 1kW motor ....:-)
ještě ceny cca 480W pohon regulátor 40A 1500-2000kč motor 1500kč je to dražší firma takže se to dá koupit i levněji
Zaujalo mě použití jako vřeteno a jak tak čtu je to ono.
pokud se jedná o vřeteno nějakého nc strojku tak bych řek že jo, ale opět pozor na chlazení a napájecí napětí ve všech návodech je věta o nepoužívání jiných zdrojů než akumulátorů, ale to by se mělo dát vyřešit nejakým bytelným zdrojem s transformátorem a s hromadou kondenzátorů a pokud budete opracovávat železo tak pozor na piliny - neodymové magnety jsou cca 10x sivnější než obyč magnety a pokud něco nacucnete do motoru je to o kompletní sborce a rozborce motoru včetně odpilinění pomocí lepící pásky.... velice příjemná práce
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 39582
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Pavel Holub (88.103.248.6) --- 26. 12. 2009
Re: fotky pohonu
Byl bych opravdu opatrný s aplikací na pohon včelařských zařízení. Mám s tím zkušenosti v klimatizační a ventilační technice (můj obor). Nelze dlouhodobě zatěžovat motory na nízkých frekvencích, nebot se přehřívají. Spodní únosná mez je 30% jmenovitých otáček. Kroutící moment se značně snižuje, tudíž i výkon motoru.
Proto bych raději zůstal u řešení př. Pazderky. Vrtačka je vybavena vším potřebným a je relativně levná a vysoce odolná.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 39583
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Karel (90.179.34.205) --- 26. 12. 2009
Re: fotky pohonu
Jarolím Petr:
Tak se budu muset zapojit taky... ale už to nebude o včelách...:-)
---------------
Naopak, bude to o příslušenství ke včelám.
Zaujalo mě použití jako vřeteno a jak tak čtu je to ono.
A o jednu nulu míň jak amatérská vřetena a o více nul než profi. :-))
Já jsem zatím používal jako vřeteno horní frézku - ale tam jsou ty kartáče opravdu krátkověké.
Jsem zvědav kdy tato technologie spadne do opravdového lowendu v mixérech, vrtáčkách atd. :-)
Díky za vvsvětlení.
Karel
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 39581
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
Všechny správně vytvořené příspěvky na toto téma
Klikněte sem pro nápovědu