78159

Včelařská konference

(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)


Zběžné zobrazení

Podrobné zobrazení

Josef Šamalík --- 28. 8. 2002
Kočovný vůz

Nazdar přátelé!!

Musím se pochlubit, dneska jsem koupil včelín na kolečkách :) - kočovný vůz.
Je ale osazen bateriemi a to se mi nezdá... Tyto úly tedy vymontuju a přes
zimu udělám úly nástavkové. Vás všechny bych chtěl poprosit o rady, o různé
vychytávky, Vaše nápady které jste ve svých vozech realizovali. Jedná se mi
třeba o přichycení dna, o zajištěná nástavků při převozech a podobně.
Taky bych uvítal, kdyby byla možná návštěva ve Vašich vozech.
Díky!!


Mějte se prima a a nám to bzučí...

JOse


---
Odchozí zpráva neobsahuje viry.
Zkontrolováno antivirovým systémem AVG (http://www.grisoft.cz).
Verze: 6.0.381 / Virová báze: 214 - datum vydání: 2.8.2002

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 1595


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

   
Jaromir Marek --- 30. 8. 2002
Re: Kočovný vůz

Kočovný vůz mám tři roky, hospodařím v polonástavcích bez falce. Úly
upevňuji na převoz kurtama po třech (textilní pasky se šponovací ráčnou),
česna ucpávám molitanem, dna ještě upevňuji vrutama s křížovou hlavou
akuvrtačkou. Chybou je plná deska pod úly, stačí dva trámky nebo ocelové
profily, nelze využít zasíovaná dna. Na česna jsem nechal prostor jen 25 cm
vysoký a chtělo to tak 100 cm kvůli očkům. Mám česna z obou stan vozu což je
nepraktické. Vůz používám maximálně pro 12 úlů ostatní dávám kolem na
stojany a vůz je jako skladiště a pracovna (přelarvování, značení ap.) .
Vytáčím a cukr připravuji doma. Vůz přetahuji traktorem, podkládám do
vodováhy kvůli krmení a aby se nehoupal na pérech.
Také mne zajímají názory druhých
Jaromír Marek.


Subject: Kočovný vůz



Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 1612


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

      
Emanuel Vesely --- 2. 9. 2002
Re: Kočovný vůz

>Na česna jsem nechal prostor jen 25 cm
>vysoký a chtělo to tak 100 cm kvůli očkům.
To se dá napravit dírami do stěny vozu a vložením plastové trubky (průměr asi 5 cm) k očkům (tunýlky). Očka jsou dobrá věc.
Eman

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 1629


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

         
Jaromir Marek --- 3. 9. 2002
Re: Kočovný vůz

O tom jsem také přemýšlel, ale různě úly přešupuji do stran. Očka mám
otevřená i proti stěně kvůli větrání.
V druhém příspěvku je o bočních oknech, s těmi jsem se dost natrápil, udělal
jsem vespod výkluzy, ale stejně zůstane dost včel uvnitř a zkřehne. To je
také dáno tím , že mám mezi úly mezery pro pohodlí a včely mohou volně létat
dovnitř. To stešní okno je pro světlo asi ideální, v tom mém vajíčka nevidím
musím ven.
Jaromír Marek.
----- Original Message -----
From: "Emanuel Vesely" <eman.vesely/=/cesa.cz>
To: "Včelařský mailing list" <vcely/=/v.or.cz>
Sent: Monday, September 02, 2002 3:51 PM
Subject: Re: Kočovný vůz


> >Na česna jsem nechal prostor jen 25 cm
> >vysoký a chtělo to tak 100 cm kvůli očkům.
> To se dá napravit dírami do stěny vozu a vložením plastové trubky (průměr
> asi 5 cm) k očkům (tunýlky). Očka jsou dobrá věc.
> Eman

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 1632


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

         
jkala --- 4. 9. 2002
Re: Kočovný vůz

Nemám sice kočovný vůz, ale výkluzy včel ze včelína mám řešeny způsobem,
který opravdu zaručuje, že žádná včela nezůstane vevnitř. Je to skleněná
nebo plexi ) tabulka o asi 4 cm delší a širší, než rozměry okenního otvoru
ve stěně. Tabulka je posazena do čtyř špalíčků s drážkou tak, aby byla vně
včelína cca 7mm od stěny. Podrobněji viz
http://gw.dup.cz/vcelam/cejka/index.html úvod ( včetně obrázků). Myslím, že
by se to dalo využít jako inspirace i v kočovném voze.
Ale pokud chci vidět vajíčka a zejména jednodenní larvičky musím ven, nebo
si nasadit " horníka" tedy malou svítilnu na pruhu látky na čelo.

A jěště něco:
Tuším, že ve Švihově jsem kdysi viděl pěkný kočovný vůz, který měl místo
bočních oken pruh drátěného pletiva šíře asi 0,5m po celé délce boční stěny.
Nad ním byla sklopná stříška, která v otevřené poloze navazovala na třechu.
Na zimu a pro transport se sklopila dolů a tím uzavřela pruh pletiva. Určitě
byly ve voze tachováky, ale to je tak vše, co k tomu mohu říci.

Josef Kala
pepa.kala/=/volny.cz
http://gw.dup.cz/vcelam/cejka/index.html


> V druhém příspěvku je o bočních oknech, s těmi jsem se dost natrápil,
udělal
> jsem vespod výkluzy, ale stejně zůstane dost včel uvnitř a zkřehne. To je
> také dáno tím , že mám mezi úly mezery pro pohodlí a včely mohou volně
létat
> dovnitř. To stešní okno je pro světlo asi ideální, v tom mém vajíčka
nevidím
> musím ven.


---
Odchozí zpráva neobsahuje viry.
Zkontrolováno antivirovým systémem AVG (http://www.grisoft.cz).
Verze: 6.0.375 / Virová báze: 210 - datum vydání: 10.7.2002


Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 1634


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

         
Emanuel Vesely --- 5. 9. 2002
Re: Kočovný vůz

> včelína cca 7mm od stěny. Podrobněji viz
> http://gw.dup.cz/vcelam/cejka/index.html úvod ( včetně obrázků). Myslím,
že

Odkazy na obrázky mi na té stránce nefungují.

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 1640


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

         
tata --- 5. 9. 2002
Re: Kočovný vůz

Výkluz včel ze včelína je podle mého názoru velmi jednoduchá věc.
Stačí se je pozorně dívat na chování včel u okenní tabule. Uvidíte jak včela
přilétne k horní části okna a pokouší se proletět ven. To se děje postuně
od shora dolů až narazí na spodní okraj rámu znova nabere výšku a pokus
znova opakuje Na tomto princupu nám založeno svoje okno. Jeho světelná
výška je 80 cm a je rozdělena na va díly spodní díl skla je cirka 10cm
vysoký a horní díl ho střechovitě překrývá asi o 3 - 4 cm a je spodním
okrajem vzdálen od spodního na vzdálenost délky včelího těla. S tohoto
řešení pak jsně výplívá jak včela opouští úlový prostor. Pozor!! Okno které
je ale děleno na výšku musí mít toto provedení v každé tobulce. Funguje nám
to tak již desítky let. Překrití jednotlivých dílů pak zabraňuje vzniku
průvanu.

Pepan

----- Original Message -----
From: "jkala" <pepa.kala/=/volny.cz>
To: "Vcelarska konference" <vcely/=/v.or.cz>
Sent: Tuesday, September 03, 2002 10:00 PM
Subject: Re: Kočovný vůz


> Nemám sice kočovný vůz, ale výkluzy včel ze včelína mám řešeny způsobem,
> který opravdu zaručuje, že žádná včela nezůstane vevnitř. Je to skleněná
> nebo plexi ) tabulka o asi 4 cm delší a širší, než rozměry okenního
otvoru
> ve stěně. Tabulka je posazena do čtyř špalíčků s drážkou tak, aby byla
vně
> včelína cca 7mm od stěny. Podrobněji viz
> http://gw.dup.cz/vcelam/cejka/index.html úvod ( včetně obrázků). Myslím,
že
> by se to dalo využít jako inspirace i v kočovném voze.
> Ale pokud chci vidět vajíčka a zejména jednodenní larvičky musím ven, nebo
> si nasadit " horníka" tedy malou svítilnu na pruhu látky na čelo.
>
> A jěště něco:
> Tuším, že ve Švihově jsem kdysi viděl pěkný kočovný vůz, který měl místo
> bočních oken pruh drátěného pletiva šíře asi 0,5m po celé délce boční
stěny.
> Nad ním byla sklopná stříška, která v otevřené poloze navazovala na
třechu.
> Na zimu a pro transport se sklopila dolů a tím uzavřela pruh pletiva.
Určitě
> byly ve voze tachováky, ale to je tak vše, co k tomu mohu říci.
>
> Josef Kala
> pepa.kala/=/volny.cz
> http://gw.dup.cz/vcelam/cejka/index.html
>
>
> > V druhém příspěvku je o bočních oknech, s těmi jsem se dost natrápil,
> udělal
> > jsem vespod výkluzy, ale stejně zůstane dost včel uvnitř a zkřehne. To
je
> > také dáno tím , že mám mezi úly mezery pro pohodlí a včely mohou volně
> létat
> > dovnitř. To stešní okno je pro světlo asi ideální, v tom mém vajíčka
> nevidím
> > musím ven.
>
>
> ---
> Odchozí zpráva neobsahuje viry.
> Zkontrolováno antivirovým systémem AVG (http://www.grisoft.cz).
> Verze: 6.0.375 / Virová báze: 210 - datum vydání: 10.7.2002
>
>
>

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 1642


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

         
jkala --- 5. 9. 2002
Re: Kočovný vůz

Ano. Já jsem však dospěl k názoru, že výměna vzduchu ve včelíně pomocí 18
"okének" v mém včelíně není průvan ( neohne to ani plamen svíčky) ale ve
včelíně je sucho. A potvrzuji, že to opravdu funguje. Podrobněji na
http://gw.dup.cz/vcelam/cejka/index.html

např. obr. č. 4 v kapitole úvod.
Josef Kala
pepa.kala/=/volny.cz

eS Pepanem souhl
----- Original Message -----
From: tata <josef.mensik/=/seznam.cz>
To: Vcelarska konference <vcely/=/v.or.cz>
Sent: Wednesday, September 04, 2002 8:40 PM
Subject: Re: Kočovný vůz


> Výkluz včel ze včelína je podle mého názoru velmi jednoduchá věc.
> Stačí se je pozorně dívat na chování včel u okenní tabule. Uvidíte jak
včela
> přilétne k horní části okna a pokouší se proletět ven. To se děje postuně
> od shora dolů až narazí na spodní okraj rámu znova nabere výšku a pokus
> znova opakuje Na tomto princupu nám založeno svoje okno. Jeho světelná

Okno které
> je ale děleno na výšku musí mít toto provedení v každé tobulce. Funguje
nám
> to tak již desítky let. Překrití jednotlivých dílů pak zabraňuje vzniku
> průvanu.
>
> Pepan
>
> ----- Original Message -----
> From: "jkala" <pepa.kala/=/volny.cz>
> To: "Vcelarska konference" <vcely/=/v.or.cz>
> Sent: Tuesday, September 03, 2002 10:00 PM
> Subject: Re: Kočovný vůz
>
>
> > Nemám sice kočovný vůz, ale výkluzy včel ze včelína mám řešeny způsobem,
> > který opravdu zaručuje, že žádná včela nezůstane vevnitř. Je to skleněná
> > nebo plexi ) tabulka o asi 4 cm delší a širší, než rozměry okenního
> otvoru
> > ve stěně. Tabulka je posazena do čtyř špalíčků s drážkou tak, aby byla
> vně
> > včelína cca 7mm od stěny. Podrobněji viz
> > http://gw.dup.cz/vcelam/cejka/index.html úvod ( včetně obrázků).
Myslím,
> že
> > by se to dalo využít jako inspirace i v kočovném voze.
> > Ale pokud chci vidět vajíčka a zejména jednodenní larvičky musím ven,
nebo
> > si nasadit " horníka" tedy malou svítilnu na pruhu látky na čelo.
> >
> > A jěště něco:
> > Tuším, že ve Švihově jsem kdysi viděl pěkný kočovný vůz, který měl místo
> > bočních oken pruh drátěného pletiva šíře asi 0,5m po celé délce boční
> stěny.
> > Nad ním byla sklopná stříška, která v otevřené poloze navazovala na
> třechu.
> > Na zimu a pro transport se sklopila dolů a tím uzavřela pruh pletiva.
> Určitě
> > byly ve voze tachováky, ale to je tak vše, co k tomu mohu říci.
> >
> > Josef Kala
> > pepa.kala/=/volny.cz
> > http://gw.dup.cz/vcelam/cejka/index.html
> >
> >
> > > V druhém příspěvku je o bočních oknech, s těmi jsem se dost natrápil,
> > udělal
> > > jsem vespod výkluzy, ale stejně zůstane dost včel uvnitř a zkřehne. To
> je
> > > také dáno tím , že mám mezi úly mezery pro pohodlí a včely mohou volně
> > létat
> > > dovnitř. To stešní okno je pro světlo asi ideální, v tom mém vajíčka
> > nevidím
> > > musím ven.
> >
> >
> > ---
> > Odchozí zpráva neobsahuje viry.
> > Zkontrolováno antivirovým systémem AVG (http://www.grisoft.cz).
> > Verze: 6.0.375 / Virová báze: 210 - datum vydání: 10.7.2002
> >
> >
> >
>
>


---
Odchozí zpráva neobsahuje viry.
Zkontrolováno antivirovým systémem AVG (http://www.grisoft.cz).
Verze: 6.0.375 / Virová báze: 210 - datum vydání: 10.7.2002

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 1643


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

   
Josef Šamalík --- 8. 9. 2002
Re:Co do kočovného vozu

Ahoj přátelé!
Ptal jsem se jaké úly do kočovného vozu. Názory jsou samozřejmě různé, někdo
doporučuje úly s falcy, jiný bez nich. Myslím, že bezfalcové úly by měly
být, kvůli přepravě, přiraženy k sobě, aby byly při převozu pevnější, ale
zde by mě vadilo, že nemají mezeru pro lepší uchopení nástavků. Poku by byly
úly s ofalcovynými nástavky, pak je možno je umístit s mezerama, ale zde asi
narazím u zastánců bezfalcových úlů.
Tak nevím... Budu si muset domluvit návštěvu u nějakého kočovníka a zřejmě
se jím nechat umluvit, že právě jeho systém je ten nejlepší... :))


>Kočovný vůz mám tři roky, hospodařím v polonástavcích bez falce. Úly
>upevňuji na převoz kurtama po třech...

>S těmi je jediná komplikace, při přesunech je nutné je nějakým způsobem
>upevnit. To lze za pomocí rozepření, ale ani v takovém případě bych
>nevolil bezfalcové úly jako jsou Langstroth nebo Dadant, které by v
>takovém případě mohly zvýšit riziko vzájemného posunu...


Mějte se prima a a nám to bzučí...

JOse


---
Odchozí zpráva neobsahuje viry.
Zkontrolováno antivirovým systémem AVG (http://www.grisoft.cz).
Verze: 6.0.385 / Virová báze: 217 - datum vydání: 4.9.2002

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 1646


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno





Klikněte sem pro nápovědu