78242

Včelařská konference

(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)



Jméno: E-mail:
Téma:
Příspěvek:
Jmeno sladkeho produktu vcelHeslo: Opište červené slovo pozpátku do kolonky.

U vašeho příspěvku bude zobrazena IP adresa, ze které příspěvek odesíláte.
Délka příspěvku je omezena na 10000 znaků.

Prosíme účastníky konference, aby při podání nového příspěvku do konference vždy vyplnili kolonku "téma". V případě, že reagujete na některý již uveřejněný příspěvek, tak to důsledně čiňte pomocí funkce "Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo...", která je k dispozici vpravo vedle každého zobrazeného příspěvku. Funkce, která je pro každý zobrazený příspěvek k dispozici: "Zobrazit odpovědi na tento příspěvek.", bude správně fungovat jen v případě, že budete dbát výše uvedených pokynů.)


Zběžné zobrazení

Archiv Včelařské konference


Radim PolĂĄĹĄek --- 2. 6. 2004
Re: medomed na el. pohon

Dynamo má dvě vinutí, jedno je na statoru, to je budicí a druhé na rotoru
připojené přes komutátor (uhlíky). V autě tehdy reléový regulátor reguloval
proud do statoru, aby z rotoru přes uhlíky šel pořád stejný stejnosměrný
proud bez ohledu na otáčky motoru do baterie. Jako motor se zapojuje tak, že
se stator zapojí na plné napětí 12 V a do rotoru se napětí reguluje (
snižuje). Dynamo má pak stálé otáčky závislé na napětích na rotoru a
statoru. Se snižováním napětí do rotoru dynamo zvyšuje otáčky a snižuje
krouticí moment. Tolik si pamatuji ze školy a zkoušel jsem to kdysi na
dynamu. Nesmí se snížit napětí až na nulu, odhaduji, že by nemělo jít tak
pod pět voltů. Na vyzkoušení by šlo použít jako odpor třeba staré žárovky z
reflektoru s jedním přepáleným vláknem nebo žárovky do blinkru a přepínat je
přepínačem. Snížit otáčky by mělo jít snížením napětí do statoru, zatímco
napětí na rotoru má plných 12 voltů. Zase se to s tím snížením nesmí
přehnat. Chce to upravit napětí, třeba těmi žárovkami, nechat dynamo běžet
tak 5 minut a sledovat, jak se zahřívá. Režim, ve kterém se zahřívá moc,
nebo má dynamo slabý výkon atd, pak při pohonu medometu nepoužívat.

Pokud má vinutí na rotoru a statoru zhruba stejný průměr drátu, mohou se
zapojit do série. Potom to bude takzvaný sériový motor. Ten se vyznačuje
tím, že má při nízkých otáčkách vysoký krouticí moment a odběr proudu, s
postupným odstraňováním zátěže se jeho otáčky stále zvyšují. Nemá tedy stálé
otáčky a taky může běžet i na střídavý proud. Sériové motory jsou všechny
motorky na střídavý proud 220 V s komutátorem, třeba ve vrtačkách, mixérexh,
vysavačích, sekačkách atd. S dynamem jsem toto zapojení nezkoušel. Pro plný
výkon asi vyžaduje vyšší napětí než 12 voltů.

Elektronické regulátory pro dynama a motorky musí mít ochranné obvody proti
přepětí, opačné polaritě napětí, přetížení, připadně zkratu. Přepětí proto,
že motorek je
indukční spotřebič a při impulzní regulaci mohou vznikat napěťové špičky
podle literatury až 200 voltů. Opačné polaritě v případě, že je napájecí
napětí vypnuto a motorek dobíhá, pak se může chovat jako generátor opačného
napětí. Přetížení proto, protože motorek má rozběhový proud několikanásobně
větší než jmenovitý a taky komutátor je citlivá součástka, často se stává,
že v některé poloze komutátoru je napájecí napětí přes uhlíky zkratováno. Na
motorku se to nedá poznat, jen má o něco menší výkon a hřeje o něco více než
normálně.

To "dynamo" z wartburga bude asi alternátor. Ten nemá komutátor ( uhlíky),
na rotoru má jen magnety a jediné vinutí má na statoru. Na stejnosměrný
proud se nerozběhne, potřebuje střídavý. Možná by šel použít, pokud by byl k
dispozici příslušný střídač.

R. Polášek

----- Original Message -----
From: "Jan Cervenka" <witko-comp/=/volny.cz>
To: "Vcelarska konference" <vcely/=/v.or.cz>
Sent: Tuesday, June 01, 2004 1:59 PM
Subject: Re: medomed na el. pohon


Po predchozich nezdarech s motorkem ze steracu jsem si poridil dynamo. Mam
celkem 2. ,ale nevim presne jak je zapojit jako motor. 1. je z skoda MB 1000
(udajne), ten ma na sobe dva konektory oznacene M a D a dale kostru jako - .
Pokud zapojim - na - a + na D a soucasne + "skrtam" o M , dochazi k buzeni a
dynamo se zacina tocit. Takze asi bud sehnat schema zapojeni buzeni (radeji
bych elektronicky, uz jsem uvazoval o mechanickem napr. o prerusovaci z
blinkru), nebo mozna existuje nejake provedeni regulace otacek pres buzeni.

2. je, z wartburka, ale tam jsem neprisel na to, jak se spousti, to ma na
sobe
na svorkovnici 2 svorky, ktere mezi sebou pouze mirne jiskri - ale mozna je
rozbite.

Jestli nekdo mate zkusenosti s premenou dynama na motor , tak se prosim
ozvete, v diskuzi, ktera se tu vedla koncem unora tusim nekdo psal, ze mu to
tak funguje. jeden navod byl take ve vcelarstvi 3/04, ale u mne to
nefungovalo ( jak jsem psal, nemam tam + a - , ale M a D ).



Honza








Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 6080


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

Všechny správně vytvořené příspěvky na toto téma





Klikněte sem pro nápovědu