| - R. Polášek (85.71.180.241) --- 27. 4. 2011
Re: Zatavovanie MS pomocou
"Včelařský drátek na svorkovém malém napětí se chová jako odporová zátěž. Jde tedy o spotřebič o určitém výkonu. Nebezpečí tu je, pokud se zvolí špatný průměr vodiče. Tvrdý zkrat na koncích vodičů totiž reálně hrozí a stačí podle mého názoru takové trvalejší škrtnutí při nastartovaném autě. (kde alternátor dotuje síť malého automobilu od 40 - až 120A plus dalších okolo 200A může běžně poskytnout baterie) To může být otočka pro další mezistěnu nebo rámek. A hoříme. _gp_"
je to tak. Každý elektrický spotřebič i zdroj elektřiny má jednu elektrickou vlastnost a sice ohmický odpor. U nabitého olověného startovacího akumulátoru v dobrém stavu je tento vnitřní odpor nějak 0,02 ohmu plus minus. Je to dáno odporem olověných vodičů uvnitř akumulátoru a odporem elektrolytu. Když dojde, nedej bože, k přímému zkratu akumulátoru na svorkách, třeba něčím prakticky bez odporu, třeba masívní měděnou tyčkou, ( stačí i položený větší klíč na matky) tak veškerý odpor v elektrickém obvodu je jen vnitřní odpor akumulátoru. Nabitý má cca 14 voltů, takže při takovém zkratu a odporu 0,02 ohmu uvnitř akumulátoru obíhá proud 700 ampér a hřeje výkon 700 x 14 = 9,8 kilowatt. Něco se roztaví nebo celý akumulátor se stihne ohřát až uvařit, než se vybije. 2 - 3 metry běžného izolovaného káblíku mají ohmický odpor střelím 0,2 ohmy, takže když se na akumulátor připojí káblík a zkratne se na konci káblíku, jde při 14 voltech obvodem proud cca 70 ampér. Káblík za cca 10 sekund začne hořet, protože je na něm tepelný výkon 70 na druhou x 0,2 = asi 1 kilowatt (napětí nějak 13,5 volt) akumulátor uvnitř hřeje výkonem 70 na druhou x 0,002 = 98 watty, napětí na jeho vnitřním odporu je cca 1,5 volt a skoro nic se mu za těch cca 10 sekund nestane.
Těch 1,5 metru drátku v rámku má za ohřátého stavu odpor střelím asi 4 ohmy. Za takových podmínek jím z nabitého akumulátoru jde proud asi 3,5 Ampér a celý drátek zatavuje mezistěnu výkonem zhruba 3,5 x 14 = 49 wattů. Na přívodním káblíku je při takovém proudu napěťová ztráta asi 0,7 voltů a ztrátový výkon 0,7 x 3,5 = watt. Na vnitřním odporu akumulátoru bude za odběru 3,5 ampér ztráta napětí a vznikající teplo nula celá nula nic.
Z toho vychází taky, že zatavování mezistěn zatěžuje akumulátor podobně jako rozsvícení jednoho reflektoru.
Nebo, pokud se jedná o akumulátor pro nářadí, jako třeba hodně zatížená silnější akuvrtačka....
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 51877
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |