| - Sroll Josef (e-mailem) --- 27. 4. 2011
RE: Zatavovanie MS pomocou
Elektřinou zatavuji desítky let, je to jediný rozumný způsob. Jako kluk jsem také používal zatavovací kolečko, ale kdo jednou zkusil elektřinu, už se k němu nevrátí. Vlastní zatavování trvá několik vteřin, takže ani po celodenní práci se plně nabitý akumulátor nestačí vybít. Jiná situace je s elektrickým pohonem medometu, který má sice menší odběr, ale dlouhodobý, takže se může stát, že večer auto nenastartuje. Rozhodně však nutno varovat použití vařiče či něčeho podobného jako srážecí odpor při zatavování mezistěn proudem přímo ze zásuvky 220V. Mohlo by se totiž stát, že včeličky zůstanou bez svého hospodáře. A takový návod byl v sedmdesátých letech v časopise Včelařství! Pepa
-----Original Message----- From: vcely-bounces/=/v.or.cz [mailto:vcely-bounces/=/v.or.cz] On Behalf Of a.turčáni Sent: Tuesday, April 26, 2011 8:40 PM To: Včelařský mailing list Subject: Zatavovanie MS pomocou
Prosil by som najlepšie p. Polášeka, aby sa vyjadril k tomuto postupu, pretože jedna reakcia na www.vcely.sk bola negatívna. Je možné, aby sa cez naštartované auto pri elektrickom zatavovaní Ms mohlo dojsť k takému skratu, aby dokonca auto zhorelo, ako to tvrdil autor komentáru. Zatavil som vyše 200 Ms týmto spôsobom a auto je v úplnom poriadku. P. Polášek, za krátku a jasnú odpoveď ďakujem. ----------------------------------------------------------
Príprava medzistienok (Ms) do nastávajúcej sezóny, som roky pripravoval v zime v teple a zatavoval som ich elektricky. Po presťahovanie na nové vzdialenejšie miesto som bol nútený upustiť , keďže na včelnici elektriku nemám, robil som to tradične nahrievaným želiezkom. Upozorňujem začiatočníkov, že výstuha nesmie byť skrížená (el. skrat) ani prerušená a konce kábla musíme mať kde napojiť.
Teraz pod tlakom a zlepšenie kvality zatavovaných Ms som prešiel na zatavovanie elektricky, ale pomocou elektr. zdroja 12 V autobatérie. Auto zaparkujem pri maringotke a káblom prevediem zdroj k pracovnému stolu. El. prúd odoberám s naštartovaným motorom, nemám skúsenosť koľko autobatéria vydrží, preto nechcem riskovať vybitie autobatérii.
Vyskúšal som niekoľko spôsobov a najlepším sa mi javí tento, nahriatu a vyrovnanú Ms položím na napnutú výstuhu a žhavím cca 8-10 sek. Človek musí získať toľko citu, aby v pravý čas prestal a nedostatky na zatavovanej MS jemne prstami pritlačím. Ide to rýchlo a kvalita je výborná. Dôležitá je teplota v uzavretom priestore kde sa robí zatavovanie (ešte je nízka teplota).
Spôsob výstuhy musí byť správne zvolený, aby sme s Ms nemali pri založení do včelstva starosti, plocha rámika musí byť dobre pokrytá, aby Ms po vložení teplom do úľa sa nevlnila, aby ju včely prichytili na hornú latku, dobre je ju dávať do zárezu asi 3-4 mm hlbokom, ak nie, tak ju prichytiť horúcim voskom. Trochu viac práce nás často ochráni pre zbytočným poškodením.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 51882
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |