78403

Včelařská konference

(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)



Jméno: E-mail:
Téma:
Příspěvek:
Jmeno sladkeho produktu vcelHeslo: Opište červené slovo pozpátku do kolonky.

U vašeho příspěvku bude zobrazena IP adresa, ze které příspěvek odesíláte.
Délka příspěvku je omezena na 10000 znaků.

Prosíme účastníky konference, aby při podání nového příspěvku do konference vždy vyplnili kolonku "téma". V případě, že reagujete na některý již uveřejněný příspěvek, tak to důsledně čiňte pomocí funkce "Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo...", která je k dispozici vpravo vedle každého zobrazeného příspěvku. Funkce, která je pro každý zobrazený příspěvek k dispozici: "Zobrazit odpovědi na tento příspěvek.", bude správně fungovat jen v případě, že budete dbát výše uvedených pokynů.)


Zběžné zobrazení

Archiv Včelařské konference


a.turčáni (94.229.32.130) --- 26. 4. 2011
Zatavovanie MS pomocou

Prosil by som najlepšie p. Polášeka, aby sa vyjadril k tomuto postupu, pretože jedna reakcia na www.vcely.sk bola negatívna. Je možné, aby sa cez naštartované auto pri elektrickom zatavovaní Ms mohlo dojsť k takému skratu, aby dokonca auto zhorelo, ako to tvrdil autor komentáru.
Zatavil som vyše 200 Ms týmto spôsobom a auto je v úplnom poriadku. P. Polášek, za krátku a jasnú odpoveď ďakujem.
----------------------------------------------------------

Príprava medzistienok (Ms) do nastávajúcej sezóny, som roky pripravoval v zime v teple a zatavoval som ich elektricky. Po presťahovanie na nové vzdialenejšie miesto som bol nútený upustiť , keďže na včelnici elektriku nemám, robil som to tradične nahrievaným želiezkom. Upozorňujem začiatočníkov, že výstuha nesmie byť skrížená (el. skrat) ani prerušená a konce kábla musíme mať kde napojiť.

Teraz pod tlakom a zlepšenie kvality zatavovaných Ms som prešiel na zatavovanie elektricky, ale pomocou elektr. zdroja 12 V autobatérie. Auto zaparkujem pri maringotke a káblom prevediem zdroj k pracovnému stolu. El. prúd odoberám s naštartovaným motorom, nemám skúsenosť koľko autobatéria vydrží, preto nechcem riskovať vybitie autobatérii.

Vyskúšal som niekoľko spôsobov a najlepším sa mi javí tento, nahriatu a vyrovnanú Ms položím na napnutú výstuhu a žhavím cca 8-10 sek. Človek musí získať toľko citu, aby v pravý čas prestal a nedostatky na zatavovanej MS jemne prstami pritlačím. Ide to rýchlo a kvalita je výborná. Dôležitá je teplota v uzavretom priestore kde sa robí zatavovanie (ešte je nízka teplota).

Spôsob výstuhy musí byť správne zvolený, aby sme s Ms nemali pri založení do včelstva starosti, plocha rámika musí byť dobre pokrytá, aby Ms po vložení teplom do úľa sa nevlnila, aby ju včely prichytili na hornú latku, dobre je ju dávať do zárezu asi 3-4 mm hlbokom, ak nie, tak ju prichytiť horúcim voskom. Trochu viac práce nás často ochráni pre zbytočným poškodením.

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 51861


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

   
gp (93.92.52.23) --- 26. 4. 2011
Re: Zatavovanie MS pomocou

a.turčáni: Je možné, aby sa cez naštartované auto pri elektrickom zatavovaní Ms mohlo dojsť k takému skratu, aby dokonca auto zhorelo, ...
......
Kolem baterií se právě motám kvůli problematice odpařování šťaveky proti VD.

Nabité baterie skrývají mnoho energie a některé baterie jsou opravdu životu nebezpečné, pokud není zohledněna bezpečnost.

Za požárem automobilu stojí zpravidla zkrat nebo výboj eletrického napětí. To není nic neobvyklého. Startovací baterie skrývá dost reálné nebezpečí požáru. Disponuje velkými zkratovými proudy a tak požár může nastat během pár sekund. Zatavovat s nastartovaným autem je navíc neekonomické, protože kapacita malého akumulátoru pro auto je dostatečná i bez dobíjení na několik hodin. Zatavování mezistěn napětím 12 voltů je tak pro železné pocínované drátky, a 24V (dvě 12 v serii) pro nerez drátek. Případně 12V nerez drátek po půl výpletu. _gp_

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 51863


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

      
a.turčáni (94.229.32.130) --- 26. 4. 2011
Re: Zatavovanie MS pomocou

Gusti ďakujem, moje auto to prežilo, bolo to len východisko z núdze, samozrejme som auto nemuselo byť naštartované, ale mal som slabú batériu, tak som nechcel riskovať, nakoniec ste ma presvedčili, že som riskoval oveľa viac. Vedel som, že uzatvorenie okruhu je vlastne skrat, ale dumal som mojím sedliackym rozumom a dal som si odpoveď,"veď aj svetlo napojené na autobatériu je vlastne skrat. a tak som zatavoval. No aspoň by som bol mal nové auto??? Spotreba nebola nejak vysoká a potreboval som rýchlo Ms do včelstiev, domov sa mi to nechcelo prevážať, no bolo to riskantné riešenie, ale vyšlo.

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 51867


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

         
gp (93.92.52.23) --- 26. 4. 2011
Re: Zatavovanie MS pomocou

a.turčáni (94.229.32.130) --- 26. 4. 2011
Re: Zatavovanie MS pomocou (51861) (51863)
Gusti ďakujem, moje auto to prežilo, bolo to len východisko z núdze, samozrejme som auto nemuselo byť naštartované, ale mal som slabú batériu, tak som nechcel riskovať, nakoniec ste ma presvedčili, že som riskoval oveľa viac. Vedel som, že uzatvorenie okruhu je vlastne skrat, ale dumal som mojím sedliackym rozumom a dal som si odpoveď,"veď aj svetlo napojené na autobatériu je vlastne skrat. a tak som zatavoval. No aspoň by som bol mal nové auto??? Spotreba nebola nejak vysoká a potreboval som rýchlo Ms do včelstiev, domov sa mi to nechcelo prevážať, no bolo to riskantné riešenie, ale vyšlo.
......

Včelařský drátek na svorkovém malém napětí se chová jako odporová zátěž. Jde tedy o spotřebič o určitém výkonu. Nebezpečí tu je, pokud se zvolí špatný průměr vodiče. Tvrdý zkrat na koncích vodičů totiž reálně hrozí a stačí podle mého názoru takové trvalejší škrtnutí při nastartovaném autě. (kde alternátor dotuje síť malého automobilu od 40 - až 120A plus dalších okolo 200A může běžně poskytnout baterie) To může být otočka pro další mezistěnu nebo rámek. A hoříme. _gp_

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 51869


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

            
R. Polášek (85.71.180.241) --- 27. 4. 2011
Re: Zatavovanie MS pomocou

"Včelařský drátek na svorkovém malém napětí se chová jako odporová zátěž. Jde tedy o spotřebič o určitém výkonu. Nebezpečí tu je, pokud se zvolí špatný průměr vodiče. Tvrdý zkrat na koncích vodičů totiž reálně hrozí a stačí podle mého názoru takové trvalejší škrtnutí při nastartovaném autě. (kde alternátor dotuje síť malého automobilu od 40 - až 120A plus dalších okolo 200A může běžně poskytnout baterie) To může být otočka pro další mezistěnu nebo rámek. A hoříme. _gp_"

je to tak. Každý elektrický spotřebič i zdroj elektřiny má jednu elektrickou vlastnost a sice ohmický odpor. U nabitého olověného startovacího akumulátoru v dobrém stavu je tento vnitřní odpor nějak 0,02 ohmu plus minus. Je to dáno odporem olověných vodičů uvnitř akumulátoru a odporem elektrolytu. Když dojde, nedej bože, k přímému zkratu akumulátoru na svorkách, třeba něčím prakticky bez odporu, třeba masívní měděnou tyčkou, ( stačí i položený větší klíč na matky) tak veškerý odpor v elektrickém obvodu je jen vnitřní odpor akumulátoru. Nabitý má cca 14 voltů, takže při takovém zkratu a odporu 0,02 ohmu uvnitř akumulátoru obíhá proud 700 ampér a hřeje výkon 700 x 14 = 9,8 kilowatt. Něco se roztaví nebo celý akumulátor se stihne ohřát až uvařit, než se vybije. 2 - 3 metry běžného izolovaného káblíku mají ohmický odpor střelím 0,2 ohmy, takže když se na akumulátor připojí káblík a zkratne se na konci káblíku, jde při 14 voltech obvodem proud cca 70 ampér. Káblík za cca 10 sekund začne hořet, protože je na něm tepelný výkon 70 na druhou x 0,2 = asi 1 kilowatt (napětí nějak 13,5 volt) akumulátor uvnitř hřeje výkonem 70 na druhou x 0,002 = 98 watty, napětí na jeho vnitřním odporu je cca 1,5 volt a skoro nic se mu za těch cca 10 sekund nestane.
Těch 1,5 metru drátku v rámku má za ohřátého stavu odpor střelím asi 4 ohmy. Za takových podmínek jím z nabitého akumulátoru jde proud asi 3,5 Ampér a celý drátek zatavuje mezistěnu výkonem zhruba 3,5 x 14 = 49 wattů. Na přívodním káblíku je při takovém proudu napěťová ztráta asi 0,7 voltů a ztrátový výkon 0,7 x 3,5 = watt. Na vnitřním odporu akumulátoru bude za odběru 3,5 ampér ztráta napětí a vznikající teplo nula celá nula nic.

Z toho vychází taky, že zatavování mezistěn zatěžuje akumulátor podobně jako rozsvícení jednoho reflektoru.
Nebo, pokud se jedná o akumulátor pro nářadí, jako třeba hodně zatížená silnější akuvrtačka....

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 51877


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

   
Sroll Josef (e-mailem) --- 27. 4. 2011
RE: Zatavovanie MS pomocou

Elektřinou zatavuji desítky let, je to jediný rozumný způsob. Jako kluk jsem také používal zatavovací kolečko, ale kdo jednou zkusil elektřinu, už se k němu nevrátí. Vlastní zatavování trvá několik vteřin, takže ani po celodenní práci se plně nabitý akumulátor nestačí vybít. Jiná situace je s elektrickým pohonem medometu, který má sice menší odběr, ale dlouhodobý, takže se může stát, že večer auto nenastartuje. Rozhodně však nutno varovat použití vařiče či něčeho podobného jako srážecí odpor při zatavování mezistěn proudem přímo ze zásuvky 220V. Mohlo by se totiž stát, že včeličky zůstanou bez svého hospodáře. A takový návod byl v sedmdesátých letech v časopise Včelařství!
Pepa

-----Original Message-----
From: vcely-bounces/=/v.or.cz [mailto:vcely-bounces/=/v.or.cz] On Behalf Of a.turčáni
Sent: Tuesday, April 26, 2011 8:40 PM
To: Včelařský mailing list
Subject: Zatavovanie MS pomocou

Prosil by som najlepšie p. Polášeka, aby sa vyjadril k tomuto postupu, pretože jedna reakcia na www.vcely.sk bola negatívna. Je možné, aby sa cez naštartované auto pri elektrickom zatavovaní Ms mohlo dojsť k takému skratu, aby dokonca auto zhorelo, ako to tvrdil autor komentáru.
Zatavil som vyše 200 Ms týmto spôsobom a auto je v úplnom poriadku. P.
Polášek, za krátku a jasnú odpoveď ďakujem.
----------------------------------------------------------

Príprava medzistienok (Ms) do nastávajúcej sezóny, som roky pripravoval v zime v teple a zatavoval som ich elektricky. Po presťahovanie na nové vzdialenejšie miesto som bol nútený upustiť , keďže na včelnici elektriku nemám, robil som to tradične nahrievaným želiezkom. Upozorňujem začiatočníkov, že výstuha nesmie byť skrížená (el. skrat) ani prerušená a konce kábla musíme mať kde napojiť.

Teraz pod tlakom a zlepšenie kvality zatavovaných Ms som prešiel na zatavovanie elektricky, ale pomocou elektr. zdroja 12 V autobatérie. Auto zaparkujem pri maringotke a káblom prevediem zdroj k pracovnému stolu. El.
prúd odoberám s naštartovaným motorom, nemám skúsenosť koľko autobatéria vydrží, preto nechcem riskovať vybitie autobatérii.

Vyskúšal som niekoľko spôsobov a najlepším sa mi javí tento, nahriatu a vyrovnanú Ms položím na napnutú výstuhu a žhavím cca 8-10 sek. Človek musí získať toľko citu, aby v pravý čas prestal a nedostatky na zatavovanej MS jemne prstami pritlačím. Ide to rýchlo a kvalita je výborná. Dôležitá je teplota v uzavretom priestore kde sa robí zatavovanie (ešte je nízka teplota).

Spôsob výstuhy musí byť správne zvolený, aby sme s Ms nemali pri založení do včelstva starosti, plocha rámika musí byť dobre pokrytá, aby Ms po vložení teplom do úľa sa nevlnila, aby ju včely prichytili na hornú latku, dobre je ju dávať do zárezu asi 3-4 mm hlbokom, ak nie, tak ju prichytiť horúcim voskom. Trochu viac práce nás často ochráni pre zbytočným poškodením.

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 51882


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

      
R. Polášek (85.71.180.241) --- 27. 4. 2011
Re: Zatavovanie MS pomocou

"Rozhodně však nutno varovat použití vařiče či něčeho podobného jako srážecí odpor při zatavování mezistěn proudem přímo ze zásuvky 220V. Mohlo by se totiž stát, že včeličky zůstanou bez svého hospodáře. A takový návod byl v sedmdesátých letech v časopise Včelařství! "

Takový návod byl ospravedlnitelný pouze za komunistů v těch 70 letech. Kdy nebyly zdroje od počítačů, nebyly akumulátory pro ruční nářadí, auta byla vzácná, samotná vhodná trafa byla vzácná.... Dneska to za to riziko absolutně nestojí a to ani profesionálním elektrikářům, co jinak v práci pracují na zařízení pod napětím a uměli by při tom zatavování proudem ze sítě riziko zminimalizovat.

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 51884


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

         
(e-mailem) --- 27. 4. 2011
Re: Zatavovanie MS pomocou

plkáš ,
za komunistů měl každý trochu schopný kutil doma spoustu různých traf z různých televizorů a pod. A za druhé trafo na zatavování mezistěn bylo běžně v prodeji spolu s jinými potřebami pro včelaře v každém okresním městě. To právě dnes jsou včelařské potřeby v obchodech podstatně vzácnější.

pepan

> ------------ Původní zpráva ------------
> Od: R. Pol?ek <e-mail/=/nezadan>
> Předmět: Re: Zatavovanie MS pomocou
> Datum: 27.4.2011 10:58:30
> ----------------------------------------
> "Rozhodně však nutno varovat použití vařiče či něčeho podobného jako
> srážecí odpor při zatavování mezistěn proudem přímo ze zásuvky 220V. Mohlo
> by se totiž stát, že včeličky zůstanou bez svého hospodáře. A takový návod
> byl v sedmdesátých letech v časopise Včelařství! "
>
> Takový návod byl ospravedlnitelný pouze za komunistů v těch 70 letech. Kdy
> nebyly zdroje od počítačů, nebyly akumulátory pro ruční nářadí, auta byla
> vzácná, samotná vhodná trafa byla vzácná.... Dneska to za to riziko
> absolutně nestojí a to ani profesionálním elektrikářům, co jinak v práci
> pracují na zařízení pod napětím a uměli by při tom zatavování proudem ze
> sítě riziko zminimalizovat.
>
>
>

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 51895


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

            
R. Polášek (85.71.180.241) --- 27. 4. 2011
Re: Zatavovanie MS pomocou

Za socíku v 80 letech už se dalo leccos, všelijaká trafa jako náhradní díl, zakoupit. Dříve to bylo horší, hlavní zdroj asi bylo, když někdo "zachránil" z fabrického či jezeďáckého šrotu či pološrotu vyhozený materiál a nějak si z toho vybastlil trafo.
Prodejna s včelařským potřebami skutečně byla v našem okresním městě v železářství na náměstí, byl tam jeden pult a kolem něho takových 35 metrů čtverečních s výrobky pro včelaře. Asi to bylo přikázané nějak shora, protože ty "baby" , co tam prodávaly, včelařskou problematiku téměř neznaly.
Tolik pro ty, co ty časy už nepamatují.
Televize (CRT monitory) s obrazovkou zdroj traf být nemohly, protože byly a dodnes myslím jsou zapojeny přímo na síť, jedině snad současné LED a LCD možná. Kromě myslím jednoho prvního prastarého typu a pár malých typů upravených pro napájení 12 voltů v automobilech.

Na zatavování mám asi šestikilové zděděné trafo, sekundár 11 voltů je vinutý drátem 1,5 mm , trafo má nezvykle tenké plechy, nějak 0,5 milimetru a porcelánovou svorkovnici. Mám pocit, že kdysi to byla tlumivka k sodíkové výbojce, tam se tak tenké plechy používaly běžně, kterou mí předkové dali někde v nějaké malé elektrikářské dílničce převinout na trafo.

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 51901


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

            
Sroll Josef (e-mailem) --- 28. 4. 2011
RE: Zatavovanie MS pomocou



plkáš ,
za komunistů měl každý trochu schopný kutil doma spoustu různých traf z různých televizorů ......

Z televizoru trafo na zatavování mezistěn určitě nikdo neměl, protože v nich žádné vhodné trafo nebylo. Sice první televizory, u nás TESLA 4001, ruský Rubín měly síťová trafa, ale ta poskytovala žhavící napětí 6,3V, což je dost málo a anodové napětí řádu stovek voltů, což je zase moc. Později byly pro televizory vyvinuty speciální elektronky s různými žkavícími napětími ale stejným proudem 0,3A, které se zapojovaly do série a přes termistor napájely přímo ze sítě. Byly to ty elektronky, jejich označení začínalo písmenem P. Jako anodové napětí se používalo přímo napětí síťové usměrněné selenovým usměrňovačem, později nahrazeném křemíkovou diodou. Takže žádné (drahé a těžké) síťové trafo nebylo potřeba. Je pravda, že se v televizoru nacházela další trafa s jádrem z plechů - výstupní trafo zvuku a snímkového rozkladu - jenže ta byla malá a nehodila se ani k převinutí.
Ale koumák si uměl poradit , na
http://sroll.wz.cz/st_kalendar/kal2007/22.html
je moje trafo přinesené ze smetiště, opravené a fungující.

Jo, to jsem si zavzpomínal na doby, kdy jsem chodil známým opravovat elektronkové televize :-)

Pepa

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 51925


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

               
(e-mailem) --- 28. 4. 2011
RE: Zatavovanie MS pomocou

Jedině by trafo nemělo přeáhnout na pětí 24V důležitý je proud. Já mám z telky nabíječku baterií, i zatavovač mezistěn. Dobrý kutil by to vytvořil i ze spáleného 3fázového motoru. Dělávali jsme různé věci. Ať už to stojí za to. :-))

pepan
> ------------ Původní zpráva ------------
> Od: Sroll Josef <Josef.Sroll/=/upce.cz>
> Předmět: RE: Zatavovanie MS pomocou
> Datum: 28.4.2011 07:40:11
> ----------------------------------------
>
>
> plkáš ,
> za komunistů měl každý trochu schopný kutil doma spoustu různých traf z různých
> televizorů ......
>
> Z televizoru trafo na zatavování mezistěn určitě nikdo neměl, protože v nich
> žádné vhodné trafo nebylo. Sice první televizory, u nás TESLA 4001, ruský Rubín
> měly síťová trafa, ale ta poskytovala žhavící napětí 6,3V, což je dost málo a
> anodové napětí řádu stovek voltů, což je zase moc. Později byly pro televizory
> vyvinuty speciální elektronky s různými žkavícími napětími ale stejným proudem
> 0,3A, které se zapojovaly do série a přes termistor napájely přímo ze sítě. Byly
> to ty elektronky, jejich označení začínalo písmenem P. Jako anodové napětí se
> používalo přímo napětí síťové usměrněné selenovým usměrňovačem, později
> nahrazeném křemíkovou diodou. Takže žádné (drahé a těžké) síťové trafo nebylo
> potřeba. Je pravda, že se v televizoru nacházela další trafa s jádrem z plechů -
> výstupní trafo zvuku a snímkového rozkladu - jenže ta byla malá a nehodila se
> ani k převinutí.
> Ale koumák si uměl poradit , na
> http://sroll.wz.cz/st_kalendar/kal2007/22.html
> je moje trafo přinesené ze smetiště, opravené a fungující.
>
> Jo, to jsem si zavzpomínal na doby, kdy jsem chodil známým opravovat
> elektronkové televize :-)
>
> Pepa
>
>
>

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 51928


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno





Klikněte sem pro nápovědu