78147

Včelařská konference

(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)



Jméno: E-mail:
Téma:
Příspěvek:
Jmeno sladkeho produktu vcelHeslo: Opište červené slovo pozpátku do kolonky.

U vašeho příspěvku bude zobrazena IP adresa, ze které příspěvek odesíláte.
Délka příspěvku je omezena na 10000 znaků.

Prosíme účastníky konference, aby při podání nového příspěvku do konference vždy vyplnili kolonku "téma". V případě, že reagujete na některý již uveřejněný příspěvek, tak to důsledně čiňte pomocí funkce "Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo...", která je k dispozici vpravo vedle každého zobrazeného příspěvku. Funkce, která je pro každý zobrazený příspěvek k dispozici: "Zobrazit odpovědi na tento příspěvek.", bude správně fungovat jen v případě, že budete dbát výše uvedených pokynů.)


Zběžné zobrazení

Archiv Včelařské konference


Josef Tichý --- 6. 2. 2004
kočovný včelařský vůz

Koupím včelařský kočovný vůz s jakýmkoli množstvím včelstev. Poradí mi někdo, kdo je vyrábí? Děkuji

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 5084


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

   
Radim Polášek --- 6. 2. 2004
Re: kočovný včelařský vůz

Kdysi si traktorista "půjčil" traktor z JZD ve čtyři ráno, dostal 50 tehdy
Kčs a musil být v 6 hodin zpátky. Za 1 včelstvo se vyplácelo na řepce 60 -
80 korun, na jeteli až 120 korun. Za těchto podmínek kočování šlo. Nyní se
za opylování neplatí nic a za převoz si traktorista naúčtuje za
traktorohodiny a ujeté kilometry minimálně pětistovku. Navíc se rozpadla
organizace kočování a kočovný vůz, aby vůbec mohl na silnici, zřejmě musí
splňovat vyhlášku a mít platnou technickou kontrolu. Takže dnes je kočování
s kočovným vozem silně nerentabilní záležitost. Navíc byla většina podvozků
pod kočovné vozy koupena za cenu šrotu, protože tehdy neodpovídaly předpisům
a musely být vyřazovány z organizací.
Jako perspektivní vidím do cca 12 - 15 včelstev převážení na běžném
přívěsném vozíku za osobní auto, vozík musí být optimálně zatížen s ohledem
na pérování a případně mírně podhuštěny pneumatiky a na autě použít zimní
pneumatiky a v kluzkém terénu sněhové řetězy.
Při větším počtu snad nějaký přívěsný vozík za tím gazíkem.

Radim Polášek

----- Original Message -----
From: "Josef Tichý" <dati/=/centrum.cz>
To: "Včelařský mailing list" <vcely/=/v.or.cz>
Sent: Friday, February 06, 2004 2:37 PM
Subject: kočovný včelařský vůz


> Koupím včelařský kočovný vůz s jakýmkoli množstvím včelstev. Poradí mi
> někdo, kdo je vyrábí? Děkuji

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 5089


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

   
Hykel Jaroslav --- 8. 2. 2004
Re: kočovný včelařský vůz

V roce 1985 jsem si pořídil 9 včelstev. Tchán, který včelařil měl kočovný vůz, proto jsem se
snažil i moje včelstva, jak se říkalo, dostat na kola. Zhotovil jsem speciální přívěsný vozík za
auto, nechal ho schválit na Dopravním inspektorátu a již v následném roce jsem kočoval. Všech 9 včelstev umístěných na 3 paletách jsem mohl převézt najednou. Kočoval jsem k řepce, následně k lesu, dále k jeteli a zpět na zimoviště. Největší problémy byly s kočováním k řepce. Při deštivém počasí jsem se mnohdy nedostal na stanoviště včelstev. Výsledek byl, že jsem poničil auto a skončil s tímto způsobem kočování. Proto jsem si zhotovil kočovný vůz na 34 včelstev s nástavkovými úly. Později jsem koupil další vůz na 32 včelstev. Bylo to období jak píše přítel Stojánek, Polášek a přítel Rak, kdy přísun včelstev na kočování byl organizován OV ČSV.
Zemědělské organizace za přísun včelstev platily k řepce 60 Kč, k jeteli 120 Kč a zemědělci k
přísunu poskytli vlastní traktor. Zemědělské podniky byly spokojené s vyššími výnosy při opylení plodin včelstvy a včelař s výtěžkem za med a finanční odměnou za více práce se včelstvy při kočování. Přes problémy, které způsobila varoáza a kočování bylo veterinárními opatřeními omezeno, jsem se dvěma vozy kočoval až do roku 1993.
Při současných podmínkách je kočování ztrátové pro vysoké náklady s přípravou a převozem včelstev, problémy s pohybem včelařských vozů po komunikacích. Proto pouze finanční přínos za med je pro drobného včelaře nemůže pokrýt.
Z dosavadních zkušeností usuzuji, že pro včelaře, který má do 30 včelstev je nejvhodnější dobré trvalé stanoviště s nástavkovými úly volně rozestavěnými v terénu ve kterých se může plně využít moderní systém včelaření. Nástavky bych volil nízké typu Langstroth. Pro včelaře s více než 30 včelstvy a který chce kočovat, je výhodnější pořídit si levnější terénní automobil a zajistit si vlastní odvoz včelstev. Přesto si myslím, že v tomto případě ani produkce 100 včelstev nemůže pokrýt náklady na kočování a provoz terénního automobilu - výhradně používaného na tuto činnost.
Perspektivní bude asi rodinná včelařská farma s více než 150 včelstvy jak je doporučovaná
Evropskou unií.
Z vlastních zkušeností s kočovnými vozy vím, že pro moderní včelaření není vhodný kočovný vůz. Nejvhodnější jsou v terénu volně rozestavěna včelstva v nástavkových úlech.

Hodně zdaru ve včelaření, ne však v kočovných vozech přeje

Jarda
mailto:valsora/=/email.cz

JT> Koupím včelařský kočovný vůz s jakýmkoli množstvím včelstev. Poradí mi
JT> někdo, kdo je vyrábí? Děkuji

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 5099


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

      
Emanuel Vesely --- 9. 2. 2004
Re: kočovný včelařský vůz

:>včelaření není vhodný kočovný vůz. Nejvhodnější jsou v
:>terénu volně rozestavěna včelstva v nástavkových úlech.
:>
Taky to má svoje mouchy. Úly trpí, podmáčený terén a vichřice jako včera otestuje stabilitu úlu, vandalové mají lehčí práci, zasypání česna sněhem atd. Každý touží po tom, co nemá. Já sním o voze, kde bych si mohl v klidu pohrát se včelami, lehnout si na plodující úly a vyhřát si záda.

Kolomý ale od jisté doby preferuje volně stojící včelstva v terénu s česny do všech stran. Jsou přitom minimální ztráty oplodněných matek při návratu na rozdíl od souvislé řady úlů.
Eman

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 5107


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

   
karel Hovno (213.180.53.50) --- 29. 11. 2005
Re: kočovný včelařský vůz

včelařina mě velice baví

Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 13407


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno





Klikněte sem pro nápovědu