| - Radim Poláąek --- 6. 5. 2004
med v supermarketech
Já si myslím, že je chyba v tom, že se do medu nesmí přimíchávat žádné látky. Přímou konkurenci medu v supermarketech jsou za prvé sladké věci, co se dají mazat na chleba, nebo rohlík. Jsou to marmelády, džemy, nutely a podobně. Dále to jsou látky, které se přidávají do čaje, nebo třeba minerálky kvůli ochucení. To jsou různé sirupy, koncentrované šťávy, cukry řepný, přírodní atd až po různé instantní nápoje.
Stačí se podívat, jak po půl roce v regálu vypadá med. Tak polovina flašky je plná nějaké nevábné krystalické hmoty a nad ní je nějaká hustá tekutina připomínající barvou a konzistencí nepoužitý motorový olej. To u zboží konkurujícímu medu není. Marmeláda vypadá a chutná stejně ( někdy hnusně ), ať už je nová, nebo ať v regálu leži třeba dva roky. Sirup se rozpustí v čaji stejně rychle, ať je právě vyrobený, nebo starý. A to proto, protože v nich jsou přimíchány látky, které tuto konzistenci udržují.
Med v supermarketech je upravovaný. Právě dovezený je krásně čirý a průhledný. Je pravděpodobné, že takový med už nejméně jednou zkrystalizoval. Med se nemá zahřívat na vyšší teplotu, než 45 - 50 st C. Aby zkrystalizovaný med byl zase čirý, musí se zahřát na teplotu vyšší než 50 st. C. Asi správně jen krátkou dobu, ale musí. Tyto medy se taky filtrují. Nejsou tam pak drobné pevné příměsi, které urychlují krystalizaci, protože působí jako krystalizační centra, ale je tím pádem odstraněn i pyl. Příměs pylu v medu působí protialergicky. Je to ještě pořád přírodní med?
Proč do supermarketového medu třeba nepřidávat látky třeba na bázi škrobu? Pochybuji, že by tyto látky nějak ničily cenné látky v medu. Vždyť to, že některé tmavé medovicové krystalizují jemně v celé hmotě a zůstavají trvale měkké a mazatelné na chleba způsobují právě látky podobné škrobům, konkrétně některé složené vysokomolekulární cukry. Med by pak mohl v supermarketech konkurovat aspoň dlouhodobým vzhledem a použitelností, když už z principu nemůže konkurovat cenou. Přirozeně nemyslím případy, kdy někdo falšuje - pančuje med třeba kukuřičným fruktózovým sirupem nebo jinými levnými cukry.
Takže Český med, tak jak je definován, má podle mne svoje místo při prodeji přímo od včelařů, protože včelaři nemají (neměli by mít) ani vybavení, ani znalosti k přimíchávání dalších látek do medu a dále pouze v prodejnách zdravé výživy, protože tam jsou kupující zvyklí na potraviny vzhledově nic moc, takže prodávající nemají zájem medy ohřívat, rozpouštět a podobně. Ale chtít, aby se Český med ve smyslu kvality této obchodní značky prodával v běžných marketech a supermarketech, je lhaní do kapsy.
To je asi tak zhruba můj názor tady k tomu.
R. Polášek
P.S. Asi to bude zajímavá diskuze.
----- Original Message ----- From: "Ing. Arnošt Hrdina" <arnost.hrdina/=/ais.cz> To: "Vcelarska konference" <vcely/=/v.or.cz> Sent: Wednesday, May 05, 2004 7:10 PM Subject: Re: Český med
> Myslím, že to ani není jádro pudla. > Řetězce nám spotřebitelům byl čert dlužen. Nejsou totiž k naší spokojenosti, > ale hlavně větším a stále větším ziskům jejich akcionářů prostřednictvím > kapes zákazníků. Reklamy jsou je pozlátko a psychologický tlak. Platí si > výzkumy,jak má být co umístěno aby si zákazník koupil to zboží, které oni > chtějí a místa která jsou z hlediska zákaznické psychologie lépe hodnocená > jsou za cenu ústupků a lepších dodavatelských podmínek. > > Ale hlavně vyvíjí velký psychologický a ekonomický nátlak na dodavatele a > výrobce. Četl jsem v posledním včelařství článek od paní ředitelky Včelpa a > běhal mi mráz po zádech. Opět nám budou chtít stlačovat výkupní ceny medu, > protože oni se taky s řetězci rozumně nedomluví. A upřímně řečeno ... kdo > dnes diktuje cena? ... NO trošku stát, ale myslím, že se hlavně každý dívá, > za kolik to dostane v hyper super. > A bohužel pro nás spotřebitele si řežeme jako zákazníci větev na které > sedíme. Čím víc nakupujeme v řetězcích, tím menší šance postupem času máme > si vybrat a musíme kupovat ten čím dál větší hnůj, který do svých regálů > navážejí. Proč? Protože tlaku na snižování cen nikdo nemůže dlouho odolávat. > Buď "zahyne" nebo se jim přizpůsobí a dělá to jako všichni. Když nemůže > dosáhnou rozumné ceny při udržení kvality, tak snižuje náklady na úkor > kvality. Myslím tím i kdyby snížil výstupní cenu cenou levné suroviny z > pochybných zemí. > Bude hůř... pokud se bavím s majiteli obchodů, které ještě přežili cenou > válku s řetězci tak těm zasadil poslední ránu náš skvělí pan předseda vlády > se svou partou. Vyhání je na stánky a ke krachu. Takže to vypadá, že má > zákazník dost malou volbu. Nějaké úřady pro obranu spotřebitel je jen > náplast na zalepení pus nespokojencům. > Jaký to má dopad na prvovýrobce vidí dnes člověk sám. Ani to nemusím moc > rozebírat. > Bohužel malý český člověk není dost sebevědomý a dnes ani důvěřivý na to, > aby se zakládala svépomocná družstva a abychom si zorganizovali odkup a > vývoz apod. sami. Opět to necháme těm větším kteří nám potom dají cenu, > jakou chtějí oni a ne mi. > Asi to dělají velkovčelaři...Ale o tom typu spolupráce nemluvím. > > Má někdo zkušenost, že by někde nějaký spolek dal dohromady prostředky a > zorganizoval si odbyt? > > Díky za pozornost :o)! A i přesto hezký den :o)! > > Arnošt
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 5851
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |