78692
Včelařská konference
(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)
U vašeho příspěvku bude zobrazena IP adresa, ze které příspěvek odesíláte.
Délka příspěvku je omezena na 10000 znaků.
Prosíme účastníky konference, aby při podání nového příspěvku do konference vždy vyplnili kolonku "téma".
V případě, že reagujete na některý již uveřejněný příspěvek, tak to důsledně čiňte pomocí funkce "Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo...",
která je k dispozici vpravo vedle každého zobrazeného příspěvku.
Funkce, která je pro každý zobrazený příspěvek k dispozici: "Zobrazit odpovědi na tento příspěvek.", bude správně fungovat jen v případě, že budete dbát výše uvedených pokynů.)
Zběžné zobrazeníArchiv Včelařské konference
- Pavel Benda (83.208.203.223) --- 7. 7. 2005
Re: motor
Pokud je alternátor z auta skutečně synchronní alternátor (a zřejmě ano, protože má budící vinutí napájené přes uhlíky), tak je jako pohon naprosto k ničemu. Bylo by nutné "vykostit" diody z vnitřku. Pak budete potřebovat 3-fázové napětí 12V. Ale pak vám stejně nastane problém s přirozenou vlastností synchronních elektrických točivých strojů.
Synchronní motor - funguje tak, že je nutné ho vnějším zdrojem roztočit na tzv. synchronní otáčky. Většinou se to realizuje malým asynchronním motorem. Např 3000 ot/min v případě jednopólového stroje a napájení 230/380V 50Hz. Po dosáhnutí těchto otáček se připojí nápájení a následně zátěž. Tyto stroje se užívají v aplikacích jež vyžadují naprosto!!! přesné a konstantní otáčky při různém zatížení.
Pro pohon medometu je to naprosto nepoužitelné.
Doporučuji použít různé motory z ventilátorů na chladičích u automobilů. Mívají výkon cca 70 - 120W. Sám ho u svého medometu k plné spokojenosti používám.
Pavel Benda
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11279
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Radim Polášek (e-mailem) --- 8. 7. 2005
Re: motor
Zdravím, využít alternátor jako motor je věc pro kutila a elektronika. Jednak pro ty diody a potom si myslím, že třifázové střídavé napětí tam nemusí být potřeba. Dneska jsem prohlížel dříve stažené soubory a padnul jsem na popis ventilátorků používaných na chlazení Pc. Jsou tam na rotoru magnety, na statoru 4 samostatné jednoduché cívky, do kterých je napětí spínáno tranzistory podle čidla hallovy sondy. Na podobném principu by se musel udělat obvod pro alternátor. Pak by fungoval na stejnosměrný proud stejně jako ty ventilátory. Jinak doma mám 3,5 kw synchronní elektromor na 3 x 380. Dříve byl na mlátičku, dneska s ním občas strouhám jabka. Rozbíhá se velice ochotně, žádný pomocný motor nemá, jen startovací reostat v oleji, který zmenšuje proudový náraz.
Zapojení jednoho alternátoru je na http://www.elektroworld.info/modules.php?name=News&file=article&sid=103 a pro inspiraci http://pavouk.comp.cz/hw/fan/fan2.html
R. Polášek
----- Original Message ----- From: "Pavel Benda" <> To: "Včelařský mailing list" <vcely/=/v.or.cz> Sent: Thursday, July 07, 2005 2:07 PM Subject: Re: motor
> Pokud je alternátor z auta skutečně synchronní alternátor (a zřejmě ano, > protože má budící vinutí napájené přes uhlíky), tak je jako pohon naprosto > k ničemu. Bylo by nutné "vykostit" diody z vnitřku. Pak budete potřebovat > 3-fázové napětí 12V. Ale pak vám stejně nastane problém s přirozenou > vlastností synchronních elektrických točivých strojů. > Synchronní motor - funguje tak, že je nutné ho vnějším zdrojem roztočit na > tzv. synchronní otáčky. Většinou se to realizuje malým asynchronním > motorem. Např 3000 ot/min v případě jednopólového stroje a napájení > 230/380V 50Hz. Po dosáhnutí těchto otáček se připojí nápájení a následně > zátěž. Tyto stroje se užívají v aplikacích jež vyžadují naprosto!!! přesné > a konstantní otáčky při různém zatížení. > Pro pohon medometu je to naprosto nepoužitelné. > > Doporučuji použít různé motory z ventilátorů na chladičích u automobilů. > Mívají výkon cca 70 - 120W. Sám ho u svého medometu k plné spokojenosti > používám. > > Pavel Benda
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11288
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Pavel Benda (83.208.203.223) --- 8. 7. 2005
Re: motor
<<
mlátičku, dneska s ním občas strouhám jabka. Rozbíhá se velice ochotně,
žádný pomocný motor nemá, jen startovací reostat v oleji, který zmenšuje
proudový náraz.>>>
Dle mého názoru se jedná spíše o asynchronní motor s vinutou kotvou a rozběhovým reostatem? Takových se ještě najdou po starých staveních mraky. Rozběhový reostat měly kvůli měkosti tehdejší rozvodné sítě. Poznávací znamení je, že má na rotoru 3 uhlíkové sběrače(ne 2 jako synchronní motor) a z nich vedou vodiče pouze do reostatu. Stator je napájen ze sítě.
Dnes se již nepoužívají. Místo toho se používá kotva vinutá na "krátko".
Pavel Benda
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11294
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Radim Polášek (e-mailem) --- 9. 7. 2005
Re: motor
Zdravím, ten popis sedí. Takže asi to bude přece jen asynchronní elektromotor. Proč se dnes nevyrábí, je jasné. Na jednom takovém motoru 3,5 kw je mědi na výrobu nejméně 5 dnešních elektromotorů 3,5 kw. Ale stejně synchronní elektromotory se ještě dnes dají najít v mechanických programátorech praček, v elektromechanických spínacích hodinách, používaly se v gramofonech, často v kotoučových magnetofonech a všude v těchto případech jsou upraveny tak, že se rozbíhají samy. A kromě toho u jednofázového synchronního elektromotoru, pokud rotor stojí, pod proudem působí na rotor stejná síla v obou směrech otáčení a proto se rotor neroztočí. U třifázového, jak by byl ten alternátor, tam vznikne po zapojení proudu točivé magnetické pole otáčející se jednoznačně jedním směrem daným pořadí fází a tudíž se takový motor musí roztočit, ne ?
R. Polášek
----- Original Message ----- From: "Pavel Benda" <> To: "Včelařský mailing list" <vcely/=/v.or.cz> Sent: Friday, July 08, 2005 7:53 AM Subject: Re: motor
> >> > > Dle mého názoru se jedná spíše o asynchronní motor s vinutou kotvou a > rozběhovým reostatem? Takových se ještě najdou po starých staveních mraky. > Rozběhový reostat měly kvůli měkosti tehdejší rozvodné sítě. Poznávací > znamení je, že má na rotoru 3 uhlíkové sběrače(ne 2 jako synchronní motor) > a z nich vedou vodiče pouze do reostatu. Stator je napájen ze sítě. > Dnes se již nepoužívají. Místo toho se používá kotva vinutá na "krátko". > > Pavel Benda
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11331
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Pavel Benda (83.208.203.223) --- 9. 7. 2005
Re: motor
Nechci se pouštět zde do podrobného rozebírání pochodů v synchronním motoru (mohu pripadně do E-mailu)
Co se týče použití v gramofonech, hodinových strojcích a pod., tak se jedná většinou o asynchronní jednofáz motorky s pomocným rozběhovým závitem nakrátko. Staré mechanické spínačky měly dokonce hodinový strojek, který se po dojití pera motorkem natáhly. Novější provedení má v sobě strojek řízený krystalem a v současné době se noční proud řídí pomocí HDO.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11347
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
Všechny správně vytvořené příspěvky na toto téma
Klikněte sem pro nápovědu