78692
Včelařská konference
(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)
U vašeho příspěvku bude zobrazena IP adresa, ze které příspěvek odesíláte.
Délka příspěvku je omezena na 10000 znaků.
Prosíme účastníky konference, aby při podání nového příspěvku do konference vždy vyplnili kolonku "téma".
V případě, že reagujete na některý již uveřejněný příspěvek, tak to důsledně čiňte pomocí funkce "Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo...",
která je k dispozici vpravo vedle každého zobrazeného příspěvku.
Funkce, která je pro každý zobrazený příspěvek k dispozici: "Zobrazit odpovědi na tento příspěvek.", bude správně fungovat jen v případě, že budete dbát výše uvedených pokynů.)
Zběžné zobrazeníArchiv Včelařské konference
- Langi (213.192.59.130) --- 7. 7. 2005
motor
Nazdar Všem !
Na stránce http://www.atas.cz/products.php?lng=czech&vp=prevod jsou prezentovány motory s převodovkou společnosti Atas Náchod. Pro pohon medometu se mi líbí tip J26VW s 230 ot/min, tip J46XR,XX se 116 ot/min a nebo tip K6UR se 190 ot/min. Jaký myslíte by byl lepší? Mám klasiku 4 rámkový medomet zdroj energie jak 12V tak 230V.
Hezký den Všem
Langi
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11264
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Jan Zdeněk (e-mailem) --- 7. 7. 2005
Re: motor
Zdravim, jen mne tak napadlo, ze 12V motorek s prevodovkou do pomala muzete mit za par korun z autovrakoviste - motorek steracu. Nejsem si jist, kolik da otacek/min, ale pres 150rpm to urcite bude.
Honza Zdenek
----- Original Message ----- From: "Langi" <e-mail/=/nezadan.tiscali.cz> To: "Včelařský mailing list" <vcely/=/v.or.cz> Sent: Thursday, July 07, 2005 10:13 AM Subject: motor
> Nazdar Všem ! > Na stránce http://www.atas.cz/products.php?lng=czech&vp=prevod jsou > prezentovány motory s převodovkou společnosti Atas Náchod. Pro pohon > medometu se mi líbí tip J26VW s 230 ot/min, tip J46XR,XX se 116 ot/min a > nebo tip K6UR se 190 ot/min. Jaký myslíte by byl lepší? Mám klasiku 4 > rámkový medomet zdroj energie jak 12V tak 230V. > Hezký den Všem > Langi
-- No virus found in this outgoing message. Checked by AVG Anti-Virus. Version: 7.0.323 / Virus Database: 267.8.10/43 - Release Date: 6.7.2005
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11267
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Michal Pol (85.160.80.124) --- 7. 7. 2005
Re: motor
Stěračové motorky jsem zkoušel různé (už si nepamatuji, z čeho byly), s otáčkami ani s kroutícím momentem nebyl problém, ale převody toho moc nevydrží. Silnější motorky mají šnekovou převodovku, takže se nedají použít bez volnoběžky.
Viděl jsem ve včelařské prodejně pohon s motorem přímo připevnitelným zhora na koš (bez převodu) za cca 7.500,-Kč a podobnou věc jsem viděl i amatérsky vyrobenou, snad z nějakého alternátoru. Poradíte mi, jak alternátor zapojit?
mp
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11270
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Jan Cervenka (e-mailem) --- 7. 7. 2005
Re: motor
Dne čtvrtek 07 července 2005 10:58 Michal Pol napsal(a):
> vyrobenou, snad z nějakého alternátoru. Poradíte mi, jak alternátor > zapojit? >
Zdravim,
Jak zapojit alternator nevim, to asi nebude tak jednoduche, ja mam pohon vyroben z dynama tusimze z skoda 100 (co vrakac a srot dal). Navod na zapojeni byl ve vcelarstvi - tak asi 3 roky zpet, cislo nevim. To moje dynamo ma na sobe 2 kontakty (nektere maji 3 , treti je zem), jeden z kontaktu (ma oznaceni M - muze se lisit u jinych typu) je potreba ukostrit a pote normalne pripojit + - a z dynama je motor. Akorat mi nefunguje reverse. Snad to pomuze, eventuelne mohu poslat foto.
Honza
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11271
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Jan Zdeněk (e-mailem) --- 7. 7. 2005
Re: motor
alternator je obycejny synch. motor, pripojite-li na jeho "vystup" str. el. proud, zacne se otacet. Kdyz jim otacite, generuje proud... Chtelo by to asi nejaky starsi typ bez integrovaneho regulacniho rele. To je ale jedno, vysledek je ten, ze je to v podstate motor jako kazdy jiny, takze stejne budete potrebovat regulaci otacek. Bud prevody, a nebo elegantnejsi, ale take drazsi reseni je frekvencni menic. Frek. menic pod 3000 Kc se asi zadny nesezene, zato s nim vsak mate plnou kontrolu nad otackami, takze neni problem roztocit to opravdu pomalu, postupne zvysovat otacky a pak kdyz uz je vetsina medu venku to prepnout na vysoke otacky pro ucinne vymeteni...
Honza
P.S. z vlastni zkusenosti doporucuji poohlednout se po nejakem vhodnem motoru ve sbernych surovinach. Daji se tam mnohdy nalezt velmi zajimave veci :)
----- Original Message ----- From: "Michal Pol" <pol.michal/=/tiscali.cz> To: "Včelařský mailing list" <vcely/=/v.or.cz> Sent: Thursday, July 07, 2005 10:58 AM Subject: Re: motor
> > Stěračové motorky jsem zkoušel různé (už si nepamatuji, z čeho byly), s > otáčkami ani s kroutícím momentem nebyl problém, ale převody toho moc > nevydrží. Silnější motorky mají šnekovou převodovku, takže se nedají > použít bez volnoběžky. > > Viděl jsem ve včelařské prodejně pohon s motorem přímo připevnitelným zhora > na koš (bez převodu) za cca 7.500,-Kč a podobnou věc jsem viděl i amatérsky > vyrobenou, snad z nějakého alternátoru. Poradíte mi, jak alternátor > zapojit? > > mp
-- No virus found in this outgoing message. Checked by AVG Anti-Virus. Version: 7.0.323 / Virus Database: 267.8.10/43 - Release Date: 6.7.2005
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11272
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Jan Zdeněk (e-mailem) --- 7. 7. 2005
Re: motor
Nechtel bych se prit, ale myslim si, ze v autech byva skutecne alternator + usmernovac, nikoli dynamo. Rozdil je v tom, ze dynamo roztocite ss. proudem, kdezto alternator ne.
Honza Zdenek
----- Original Message ----- From: "Jan Cervenka" <witko-comp/=/volny.cz> To: "Vcelarska konference" <vcely/=/v.or.cz> Sent: Thursday, July 07, 2005 11:11 AM Subject: Re: motor
Dne čtvrtek 07 července 2005 10:58 Michal Pol napsal(a):
> vyrobenou, snad z nějakého alternátoru. Poradíte mi, jak alternátor > zapojit? >
Zdravim,
Jak zapojit alternator nevim, to asi nebude tak jednoduche, ja mam pohon vyroben z dynama tusimze z skoda 100 (co vrakac a srot dal). Navod na zapojeni byl ve vcelarstvi - tak asi 3 roky zpet, cislo nevim. To moje dynamo ma na sobe 2 kontakty (nektere maji 3 , treti je zem), jeden z kontaktu (ma oznaceni M - muze se lisit u jinych typu) je potreba ukostrit a pote normalne pripojit + - a z dynama je motor. Akorat mi nefunguje reverse. Snad to pomuze, eventuelne mohu poslat foto.
Honza
-- No virus found in this outgoing message. Checked by AVG Anti-Virus. Version: 7.0.323 / Virus Database: 267.8.10/43 - Release Date: 6.7.2005
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11273
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Michal Pol (85.160.80.124) --- 7. 7. 2005
Re: motor
>>mam pohon vyroben z dynama tusimze z skoda 100 (co vrakac a srot dal).
A máte ho přímo na koši, nebo přes převod?
>>Nechtel bych se prit, ale myslim si, ze v autech byva skutecne alternator +
usmernovac, nikoli dynamo.
Ve starých trabantech byly dynama, v nových alternátory. Možná to platí i pro jiná auta.
Pokud tomu dobře rozumím, dynamo rozjedu stejnosměrným proudem, regulace otáček je pouhou změnou napětí, nevýhodou asi budou obrušující se uhlíky.
Alternátor potřebuje střídavý proud, regulace je možná pouze frekvenčním měničem, výhodou ale je, že nemá uhlíky.
mp
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11274
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Jan Zdeněk (e-mailem) --- 7. 7. 2005
Re: motor
> Ve starých trabantech byly dynama, v nových alternátory. Možná to platí i > pro jiná auta.
- mozna ano, ale najit dnes nekde jeste vozidlo s dynamem bude asi nelehke. Jinak stare trabanty taky byly na 6V, to byste potreboval sakra silny zdroj, abyste to mohl jeste regulovat. A ve 100ce (Skodovce) bylo dynamo asi tak naposledy, kdyz s ni jeli Homolkovi k rodicum :) Ve vsech pozdejsich modelech uz je altik. Dynamo ma hrozne mizernou ucinnost. > > Pokud tomu dobře rozumím, dynamo rozjedu stejnosměrným proudem, regulace > otáček je pouhou změnou napětí, nevýhodou asi budou obrušující se uhlíky. > > Alternátor potřebuje střídavý proud, regulace je možná pouze frekvenčním > měničem, výhodou ale je, že nemá uhlíky. > - alternator ma samozrejme taky uhliky, ale diky nepritomnosti komutatoru maji tyto opravdu podstatne vyssi zivotnost
Honza
-- No virus found in this outgoing message. Checked by AVG Anti-Virus. Version: 7.0.323 / Virus Database: 267.8.10/43 - Release Date: 6.7.2005
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11275
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Pavel Benda (83.208.203.223) --- 7. 7. 2005
Re: motor
Pokud je alternátor z auta skutečně synchronní alternátor (a zřejmě ano, protože má budící vinutí napájené přes uhlíky), tak je jako pohon naprosto k ničemu. Bylo by nutné "vykostit" diody z vnitřku. Pak budete potřebovat 3-fázové napětí 12V. Ale pak vám stejně nastane problém s přirozenou vlastností synchronních elektrických točivých strojů.
Synchronní motor - funguje tak, že je nutné ho vnějším zdrojem roztočit na tzv. synchronní otáčky. Většinou se to realizuje malým asynchronním motorem. Např 3000 ot/min v případě jednopólového stroje a napájení 230/380V 50Hz. Po dosáhnutí těchto otáček se připojí nápájení a následně zátěž. Tyto stroje se užívají v aplikacích jež vyžadují naprosto!!! přesné a konstantní otáčky při různém zatížení.
Pro pohon medometu je to naprosto nepoužitelné.
Doporučuji použít různé motory z ventilátorů na chladičích u automobilů. Mívají výkon cca 70 - 120W. Sám ho u svého medometu k plné spokojenosti používám.
Pavel Benda
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11279
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Radim Polášek (e-mailem) --- 8. 7. 2005
Re: motor
Zdravím, využít alternátor jako motor je věc pro kutila a elektronika. Jednak pro ty diody a potom si myslím, že třifázové střídavé napětí tam nemusí být potřeba. Dneska jsem prohlížel dříve stažené soubory a padnul jsem na popis ventilátorků používaných na chlazení Pc. Jsou tam na rotoru magnety, na statoru 4 samostatné jednoduché cívky, do kterých je napětí spínáno tranzistory podle čidla hallovy sondy. Na podobném principu by se musel udělat obvod pro alternátor. Pak by fungoval na stejnosměrný proud stejně jako ty ventilátory. Jinak doma mám 3,5 kw synchronní elektromor na 3 x 380. Dříve byl na mlátičku, dneska s ním občas strouhám jabka. Rozbíhá se velice ochotně, žádný pomocný motor nemá, jen startovací reostat v oleji, který zmenšuje proudový náraz.
Zapojení jednoho alternátoru je na http://www.elektroworld.info/modules.php?name=News&file=article&sid=103 a pro inspiraci http://pavouk.comp.cz/hw/fan/fan2.html
R. Polášek
----- Original Message ----- From: "Pavel Benda" <> To: "Včelařský mailing list" <vcely/=/v.or.cz> Sent: Thursday, July 07, 2005 2:07 PM Subject: Re: motor
> Pokud je alternátor z auta skutečně synchronní alternátor (a zřejmě ano, > protože má budící vinutí napájené přes uhlíky), tak je jako pohon naprosto > k ničemu. Bylo by nutné "vykostit" diody z vnitřku. Pak budete potřebovat > 3-fázové napětí 12V. Ale pak vám stejně nastane problém s přirozenou > vlastností synchronních elektrických točivých strojů. > Synchronní motor - funguje tak, že je nutné ho vnějším zdrojem roztočit na > tzv. synchronní otáčky. Většinou se to realizuje malým asynchronním > motorem. Např 3000 ot/min v případě jednopólového stroje a napájení > 230/380V 50Hz. Po dosáhnutí těchto otáček se připojí nápájení a následně > zátěž. Tyto stroje se užívají v aplikacích jež vyžadují naprosto!!! přesné > a konstantní otáčky při různém zatížení. > Pro pohon medometu je to naprosto nepoužitelné. > > Doporučuji použít různé motory z ventilátorů na chladičích u automobilů. > Mívají výkon cca 70 - 120W. Sám ho u svého medometu k plné spokojenosti > používám. > > Pavel Benda
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11288
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Pavel Benda (83.208.203.223) --- 8. 7. 2005
Re: motor
<<
mlátičku, dneska s ním občas strouhám jabka. Rozbíhá se velice ochotně,
žádný pomocný motor nemá, jen startovací reostat v oleji, který zmenšuje
proudový náraz.>>>
Dle mého názoru se jedná spíše o asynchronní motor s vinutou kotvou a rozběhovým reostatem? Takových se ještě najdou po starých staveních mraky. Rozběhový reostat měly kvůli měkosti tehdejší rozvodné sítě. Poznávací znamení je, že má na rotoru 3 uhlíkové sběrače(ne 2 jako synchronní motor) a z nich vedou vodiče pouze do reostatu. Stator je napájen ze sítě.
Dnes se již nepoužívají. Místo toho se používá kotva vinutá na "krátko".
Pavel Benda
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11294
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Radim Polášek (e-mailem) --- 9. 7. 2005
Re: motor
Zdravím, ten popis sedí. Takže asi to bude přece jen asynchronní elektromotor. Proč se dnes nevyrábí, je jasné. Na jednom takovém motoru 3,5 kw je mědi na výrobu nejméně 5 dnešních elektromotorů 3,5 kw. Ale stejně synchronní elektromotory se ještě dnes dají najít v mechanických programátorech praček, v elektromechanických spínacích hodinách, používaly se v gramofonech, často v kotoučových magnetofonech a všude v těchto případech jsou upraveny tak, že se rozbíhají samy. A kromě toho u jednofázového synchronního elektromotoru, pokud rotor stojí, pod proudem působí na rotor stejná síla v obou směrech otáčení a proto se rotor neroztočí. U třifázového, jak by byl ten alternátor, tam vznikne po zapojení proudu točivé magnetické pole otáčející se jednoznačně jedním směrem daným pořadí fází a tudíž se takový motor musí roztočit, ne ?
R. Polášek
----- Original Message ----- From: "Pavel Benda" <> To: "Včelařský mailing list" <vcely/=/v.or.cz> Sent: Friday, July 08, 2005 7:53 AM Subject: Re: motor
> >> > > Dle mého názoru se jedná spíše o asynchronní motor s vinutou kotvou a > rozběhovým reostatem? Takových se ještě najdou po starých staveních mraky. > Rozběhový reostat měly kvůli měkosti tehdejší rozvodné sítě. Poznávací > znamení je, že má na rotoru 3 uhlíkové sběrače(ne 2 jako synchronní motor) > a z nich vedou vodiče pouze do reostatu. Stator je napájen ze sítě. > Dnes se již nepoužívají. Místo toho se používá kotva vinutá na "krátko". > > Pavel Benda
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11331
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Pavel Benda (83.208.203.223) --- 9. 7. 2005
Re: motor
Nechci se pouštět zde do podrobného rozebírání pochodů v synchronním motoru (mohu pripadně do E-mailu)
Co se týče použití v gramofonech, hodinových strojcích a pod., tak se jedná většinou o asynchronní jednofáz motorky s pomocným rozběhovým závitem nakrátko. Staré mechanické spínačky měly dokonce hodinový strojek, který se po dojití pera motorkem natáhly. Novější provedení má v sobě strojek řízený krystalem a v současné době se noční proud řídí pomocí HDO.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11347
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
| - Jan Cervenka (e-mailem) --- 7. 7. 2005
Re: motor
Dne čtvrtek 07 července 2005 11:38 Michal Pol napsal(a): > >>mam pohon vyroben z dynama tusimze z skoda 100 (co vrakac a srot dal). > > A máte ho přímo na koši, nebo přes převod? >
mam ho primo na kosi, asi by bylo lepsi , aby byl z boku a nad kosem remenice, ale nejsem zas takovej kutil. Mel jsem k tomu i regulator, ale spatnym prichycenim konektoru k baterii jsem ho oddelal, takze ted tam mam pouze spinac. Funguje to : 1. vlozim ramky, cca 5 sec. 2. otocim, cca 30 sec , 4. otocim , jdu odvickovavat, 5. otocim a necham to. Reseny je to tak, ze byl pouzitej plochac z puvodniho ruc. pohonu, na dynamo jsem nasrouboval (bylo nutno vyriznout zavit) trubku, ktera je na druhem konci rozriznuta aby pasovala na kos.
Honza
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 11278
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
Klikněte sem pro nápovědu