78508
Včelařská konference
(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)
U vašeho příspěvku bude zobrazena IP adresa, ze které příspěvek odesíláte.
Délka příspěvku je omezena na 10000 znaků.
Prosíme účastníky konference, aby při podání nového příspěvku do konference vždy vyplnili kolonku "téma".
V případě, že reagujete na některý již uveřejněný příspěvek, tak to důsledně čiňte pomocí funkce "Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo...",
která je k dispozici vpravo vedle každého zobrazeného příspěvku.
Funkce, která je pro každý zobrazený příspěvek k dispozici: "Zobrazit odpovědi na tento příspěvek.", bude správně fungovat jen v případě, že budete dbát výše uvedených pokynů.)
Zběžné zobrazeníArchiv Včelařské konference
Příspěvky do konference:
(nejnovější jsou hned zde nahoře)
- Paralýza? (91.221.212.49) --- 23. 9. 2020
https://www.youtube.com/watch?v=jUy4v-T8QYk
Lezoucí nelétající včely. Je to chronická paralýza? Z roztoče VD to určitě nepochází, nebo nepřímo možná jako prvotní přenašeč, pak je VD v květnu na minimu. Objevilo se to před pár lety, tehda nic významného, vloni už hodně, úhyny byly pak plošné 70%, často 90-100%, mohla být i nosema, dost pravděpodobně, ta už tu taky pár let je, to zas bylo že se v zimě včely naráz sesypaly na podložky, prostě smrtící mixy. Letos je to od dubna tak u poloviny včelstev, někteří měli prý problém doplnit stavy, včely prostě ,,netáhly", od jara pod česny stovky až tisíce včel, smrad mršiny. Toto je větší problém než VD. V podstatě ty včelsva žijou jen díky neustálému plodování a v podletí rychle slábnou, i ty včely, které takto postižené nejsou tak nejsou dlouhověké, a když přežijí zimu, tak po prvních proletech zeslábnou o 2 uličky a zbydou trosky. A taky souběžně s tímto se objevuje čím dál větší procento viru zkroucených křídel bez roztoče VD (letos asi 50% DWV bez VD). Matkama to moc není, je to i na nikdy neměněných bodavkách. No viník je jasný, ve Včelsřství - za všechny kraje - přemnožený VD..... A léčiva na VD nestojí taky za nic, nefungují gabony, nefunguje M1 - katastrofa účinnost. Je se na co těšit.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74444
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (91.221.212.49) --- 23. 9. 2020
Re: cena medu? Zdražil na 130 Kč?? (74437) (74438) (74439) (74441) (74442)
Kdo má na prodej do 100 kilo, tak prodá ,,přebytek" za 130kč víc neřeší. Jestli někdo má stovky kg, tak už je za tím kus stráveného času nad kterým už mávnout rukou nejde, k tomu bolavá záda, investice, ztráty.... a prodávat se takto za 45kč na hodinu... to je dno.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74443
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (178.255.168.151) --- 18. 9. 2020
cena mádu? Zdražil na 130 Kč??
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/med-zrejme-podrazi-kvuli-uhynu-vcel-a-malym-snuskam?fbclid=IwAR14yHucgiAEVBoiivPrm7KKHLwNKKsAooIIL3aY0f6ClSZXKBzJoE3vQdg
citace z článku:
Nejhorší sezonu letos zaznamenal Petr Příkazský ze znojemského svazu včelařů, který se včelaření věnuje už 35 let. "Cena medu určitě stoupne, i já jsem zdražil o deset korun na 130.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74437
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- gupa (93.92.52.23) --- 9. 9. 2020
Re: Medná kráva (74430)
Problematika zimování v krávě je vysvětlena v tomto videu.
https://www.youtube.com/watch?v=InuQfm5n3co
Nakonec se ukazuje podle videa, že je lepší přechod z krávy do silně utepleného ležanu s uzkovysokou rm. než kolíkovat s čímsi co vlastně odpůvodu funguje někde v Africe.
> Vladimír Ptáček (89.102.3.13) --- 27. 8. 2020
Medná kráva
Prosím o laskavé sdělení, zda měl někdo úspěch v medné krávě a kolik let ji úspěšně zimuje.
Se srdečnými díky
Vladimír Ptáček<
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74436
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R. Polášek (90.178.51.173) --- 29. 8. 2020
Re: plačící včelaři nad výnosy v 9/2020 Včelařství (74427) (74428)
"záleží od lokality.. dobrý rok byval u nas 70-80kg..a špatný 40-50.. bohužiaľ, tie casy su uz desať rokov preč, a teraz je spokojnosť aj s 30kg.. Trnavsko, 170mnv.."
a.
Já ještě pamatuji včelaření v zadovácích. V lese byl dobrý rok, když v polovině května vyšla snůška z javorů klenů, na začátku června snůška z luk a z divokých malin , po polovině června první medovicová snůška, v polovině července lipová snůška a nakonec v polovině srpna poslední medovicová snůška. A někdy včelaři ještě dělali poslední snůšku ze strnišť, protože tehdy se strniště nepodmítala, nechávala se do setí, i přes zimu tak, a leckdy tak byly pole na konci srpna a v září žluté od divoké ohnice a hořčice. A i bez ohnice a hořčice byly tehdy stniště významným zdrojem pylu k zimnímu krmení. Stejně jako plevel v obilí byl významný podněcovacím zdrojem od května po sklizeň obilí. Co snůška, to med z jednoho včelstva od 5 do 25 kilo. Co období bez snůšky, to přínos 2 - 5 kilo za týden. Aby tehdy včely trpěly hladem, muselo by soustavně aspoň 2 týdny až měsíc každý den pršet. Když bylo jakékoliv sucho, byla tehdy vždy nějaká aspoň udžovací snůška.
Později, po roce 1990 už byl dobrý rok, když vyšly tak 2 - 3 snůšky za rok a už když byly mezi snůškami trochu horší podmínky, měly včely náběh na hladovění. Včelstev bylo stejně jako dříve, ale dost lesa se mezitím vykácelo kvůli nové vodní ploše.
Doma na zahradě v intravilánu to bylo o takové 2 - 3 snůšky za rok horší, zase tam byla spolehlivá první jarní snůška už po začátku května z ovocných stromů. Která se později, jak se čím dál víc šířila kraňka a potlačovala původní černá včela, kryla se řepkou, pokud bylo blízko baráku pole s řepkou. A lidi postupně "čistili" zahrady od ovocných vysokokmenů a polokmenů.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74435
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- Zdeněk (93.89.102.199) --- 26. 8. 2020
Re: tak jak dál (74421)
Proc se ptat na neco, co se ma clovek dozvedet automaticky info kanalem v CSV a ne vznaset dotazy jako v Kocourkove.
........................................................ ...
Plně s tebou souhlasím jsem členem ČSV a tyto informace nemám
od člena RV,předsedy OO ČSV a předsedy ZO ČSV když dám dotaz třeba na změnu návrhu stanov jizlivý usměv žadný dialog a ještě by z tebe chtěl udělat blbečka nevím jak v té organizaci dloho vydržím.Zdeněk
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74423
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- JosPr (46.135.82.129) --- 26. 8. 2020
Re: tak jak dál (74421)
Proc se ptat na neco, co se ma clovek dozvedet automaticky info kanalem v CSV a ne vznaset dotazy jako v Kocourkove. Nez se dostane z RV info ke mne a ode mne k nasim clenum(tedy k tem par, ktere jeste zajima co se ve svazu deje), bude po sjezdu nebo pokvetou kocicky. To uz budu mit davno na emailu neoficialne podrobny zapis z RV a zajimave je, ze ho vetsinou preposle neclen svazu,ktery ho ma driv nez predsedove ZO, kteri se k nemu nedostanou vubec,natoz tak clenove. Pak se nemuzem divit, ze vetsine clenu je cely svaz ukradeny a je jim vsechno jedno.Kdo nic nevi, nic nezapomene a nic nenamita-podstata fungovani svazu.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74422
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- Miloš Dočkal (37.188.137.202) --- 26. 8. 2020
Postřik
Dobrý den,
používání Roundupu na poli po sklizni je zbytečné.
Vyklíčená řepka na poli po sklizni se nemusí stříkat Roudupem. Může se použít jako zelené hnojení. Neroste tam žádná plevel. Zaorat může až na podzim. Zelená plocha na poli v létě má až o 20 Celsia méně. Rozpálené holé pole má v létě až 55 stupňů Celsia. Od něj se ohřívá vzduch.
Může se také použít zelený podsev do obilí ( jetel).
Někde stříkají plevel vařící vodou, nebo odstraňují mechanicky.
Roundup je škodlivý pro lidi, včely.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74413
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- Miloš (37.188.137.202) --- 26. 8. 2020
Postřik
Dobrý den,
používání Roundupu na poli po sklizni je zbytečné.
Vyklíčená řepka na poli po sklizni se nemusí stříkat Roudupem. Může se použít jako zelené hnojení. Neroste tam žádná plevel. Zaorat může až na podzim. Zelená plocha na poli v létě má až o 20 Celsia méně. Rozpálené holé pole má v létě až 55 stupňů Celsia. Od něj se ohřívá vzduch.
Může se ta1qaaké použít zelený podsev do obilí (jetel).
Někde ve stříkají plevel vařící vodou.nebo odstraňují mechanicky.
Roundup je škodlivý pro lidi vcely včely.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74412
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- JosPr (46.135.8.228) --- 23. 8. 2020
Re: (74381) (74385) (74386) (74387) (74391) (74394) (74395) (74399) (74400) (74406)
Nejsmutnejsi je, ze to trvalo neskutecne dlouho, nez SVS dospela k tehle formulaci. Presto i dnes se lze docist ve Vcelarstvi o komisich a plosnem osetrovani.Zda se, ze to vetsina vcelaru opet necetla a cist ani nehodla. Nez zajimat se sam, je zase pohodlnejsi cekat, az nekdo zaveli vlozte lecivo. To uz ale muze byt s krizkem po funuse. Pak ma podil na uhynu kdo?? Vcelar coby majitel vcelstev nebo ten,co se delegoval do pozice pecovatele o zdravotni stav v ZO???
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74407
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- (89.24.56.157) --- 22. 8. 2020
Re: (74381) (74385) (74386) (74387) (74391) (74394) (74395) (74399) (74400)
Anonyme.
Ctu a hned v uvodnim textu je:
3. Zrušení povinného preventivního podzimního ošetření včelstev proti varroáze podle stávajícího kódu ExM340. Ošetření včelstev proti varroáze se nebude provádět plošně, ale pouze v indikovaných případech a na základě pravidelného monitoringu výskytu roztoče, který bude provádět chovatel individuálně na jednotlivých stanovištích. K tomuto účelu byl vypracován Metodický pokyn Státní veterinární správy pro chovatele včel k prevenci a tlumení varroázy č. j.: SVS/2019/114754-G, který je přílohou metodiky 2020.
https://www.vetkom.cz/informace-svs-metodika-kontroly-zdravi-zvirat-a-narizene-vakcinace-pro-rok-2020/
Karel.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74406
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R. Polášek (90.178.51.173) --- 17. 8. 2020
Re: (74381) (74385) (74386) (74387) (74388) (74392) (74393)
"Moznosti je daleko vic. Biologicke metody,odstraneni plodu, premetani,stavelka,mravencice,kys.mlecna a dalsi.Jenom je to daleko pracnejsi,casove narocnejsi a klade to vetsi naroky na schopnosti a hlavne vzdelani vcelaru ohledne jinych moznosti nez povesit gabonovy pasek,udit roztoce kourem z amitrazu nebo smradit pred vanoci vcelam do kosisku acetonem."
a.
Souhlasím. Podle mne se to bude muset časem "usadit". Některé metody se podle mne časem projeví jako neúčinné. Jiné jako teoretické, protože sice včely třeba zachrání, ale v podstatě znemožní chov těch včel pro med atd.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74398
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- JosPr (46.135.1.26) --- 17. 8. 2020
Re: (74381) (74385) (74386) (74387) (74391) (74394)
Zkus Karle vytvorit zaznam o leceni a jako vlp tam neuvest nazev schvaleneho pripravku,ale jen KM,pac flaska kyseliny je lepsi reseni nez balik formidolu.Samozrejme papir snese vsechno, proste se tam napise nejaky vlp s sarzi,ac se vubec nepouzije.Nastesti maji nekteri veterinari, zvlast ti mladsi rozum.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74395
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- JosPr (46.135.1.5) --- 16. 8. 2020
Re: (74381) (74385) (74386) (74387) (74388) (74392)
Moznosti je daleko vic. Biologicke metody,odstraneni plodu, premetani,stavelka,mravencice,kys.mlecna a dalsi.Jenom je to daleko pracnejsi,casove narocnejsi a klade to vetsi naroky na schopnosti a hlavne vzdelani vcelaru ohledne jinych moznosti nez povesit gabonovy pasek,udit roztoce kourem z amitrazu nebo smradit pred vanoci vcelam do kosisku acetonem.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74393
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R. Polášek (90.178.51.173) --- 16. 8. 2020
Re: (74381) (74385) (74386) (74387) (74388)
"Problem varidolu je bezplode obdobi ve vcelstvu a to nevyresi zadnych 10-20 fumigaci,pac je to uplne k h....."
a.
První roky se na bezplodost při fumigaci, to znamená klíckování matek dával důraz, ale ani tehdy to nikdo nekontroloval. Pak se na to začalo úplně kašlat. Tehdy v podstatě oprávněně, protože i tak trvalo víc než 30 let, než varoa začal získávat rezistenci. A tehdy před 25 - 30 lety se oprávněně předpokládalo, že dříve, než nastane rezistence na Varidol a Tactik, tak včelařští výzkumníci stihnou objevit nová minimálně stejně účinná léčiva. Jenže to se potom přestalo hledat kvůli tlaku zelených na zakazování hodně účinných a tím i hodně jedovatých pesticidů a na hledání náhrady se vykašlalo.
Teď bude třeba "vyškrabovat" poslední zbytky účinku těch látek, aby to vydrželo co nejdéle, takže pravděpodobně klíckovat matky a mít tak včely bez plodu bude provádět skoro každý včelař.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74392
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R. Polášek (90.178.51.173) --- 16. 8. 2020
Re: (74381) (74385) (74386) (74387)
Já se obávám, že samotná kyselina z flašky či šťavelka z prachovky, litr či kilo za cenu kolem 150 Kč nebude veterinou pro ošetřování včelstev povolena nikdy.
Za prvé tyto materiály jsou určeny pro profesionální použití, to znamená že ten aplikující musí relativně složitě rozpočítat dávkování a jsou to relativně nebezpečné látky, se kterými by neměla nepoučená a nevyškolená osoba přijít do styku. Kromě toho samotné tyto kyseliny koupené od distributora chemikálií nemohou mít pro účely použití při léčení varoa žádnou expoziční dobu či dobu trvanlivosti atd. Prostě to jsou univerzální látky určené snad pro tisícovku účelů v chemických laboratořích či technické praxi.
Oficiální léčivo proti varoáze z toho udělá až někdo, kdo z toho vyrobí něco jako ten varoamed. V litru rozpustí tolik šťavelky a tolik mravenčí, kolik tam má být, zaregistruje to po zkouškách jako ofiko léčivo, vydá tomu číslo šarže, které se musí zapsat do zápisu o léčení pro veterinu, určí dobu expozice a napíše blbuvzdorně návod, aby s tím mohl oficiálně a legálně pracovat i třeba poloslepý důchodce s počínající demencí.
Bohužel s takovou praxí zásadně stoupnou ceny ošetření.
Já to vidím tak, že do oficiálního zápisu o ošetření včelstev se napíše minimální počet ošetření, jaký dle veteriny musí být, nejlevnějším léčivem, které se dá legálně koupit a jehož číslo šarže se napíše do zápisu o léčení a ve skutečnosti bude většina včelařů léčit onou chemickou mravenčí a šťavelkou, jedno ošetření za pár korun.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74391
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- JosPr (46.135.6.222) --- 16. 8. 2020
Re: (74381) (74385) (74386) (74387)
Problem varidolu je bezplode obdobi ve vcelstvu a to nevyresi zadnych 10-20 fumigaci,pac je to uplne k h..... Kdyby nekdo premyslel,misto nesmyslu se sberem nic nerikajici zimni meli, tak bude trvat na poradnem osetreni vcelstva v bezplodem obdobi a ne to v lednu blokovat narizenym sberem meli.Ale jestli tohohle nekdy dosahnem, to vi cert. Snad jedine klackem a vypraskanim tehle konzervativne-dotacni loby, ktera se stara o prisun penez pro svoje zajmy, na ukor vcelstev a jejich zdravotniho stavu.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74388
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- JosPr (46.135.80.97) --- 16. 8. 2020
Re: (74381) (74385) (74386)
Varromed neni Dolu, ten se stavelkou nepochopitelne zaspal ve sve naivite, ze bude rozhodovat o tom, ktera leciva se v CR budou pouzivat. Vzpomente na ing. Kamlera jak hrimal na prednaskach o nelegalnosti stavelky jako revolucionar o nebezpeci kontrarevoluce. O par let pozdeji uz nehrima, stavelka je bezna, byt se ji zatvrzele palice porad brani. Dol muze byt rad, ze prodava alespon vyrobek jineho vyrobce. Tuhle omezenost nikdy nepochopim.
Co je dulezitejsi, varromed opravdu funguje.Pouze je potreba davat ho vickrat. Ze je drazsi? Nezblaznime se prece kvuli tomu. Do budoucna zrejme glycerin a stavelka.
Bohuzel se stale nesmyslne trva na pouziti schvalenych VLP s nejakym nazvem, misto aby jako schvaleny vlp byla samotna kyselina mravenci/stavelova.Pro vcelare daleko levnejsi varianta, nakapat na houbicku, nalit odparovac, namichat pokap v cukernem roztoku. Ono i pro ZO bude jednodusi koupit a namichat bez dotace, nez davat vcelarum cosi ve forme jakychsi formidolu, varromedu atd,o gabonech nemluve. Potrebujem ucinne latky proti VD a ne podporovat ekonomiku radoby vyzkumu.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74387
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
- R. Polášek (90.178.51.173) --- 16. 8. 2020
Re: (74381) (74385)
A teď když se projevuje resistence, pravděpodobně, nebo méně kvalitní léčivo, ve výsledku to je +- jedno, bude třeba podle mně to léčení provádět důkladněji a víckrát.
Teď myslím fumigaci, případně aerosol, protože při nich se vnáší do včelstva velmi malé množství léčiva. Ne léčivo typu Gabonu, protože tam se vnáší toho léčiva, do včelstva a do vosku, podstatně víc. Gabon do včelstva na měsíc znamená z hlediska reziduí totéž, jako by se ten měsíc každý den v tom včelstvu prováděla fumigace.
Jedině tak se zajistí, že i když po jednom přeléčení zůstane živých roztočů o nějaké procento víc než dříve, konečný výsledek bude stejný jako dříve, velmi malý počet roztočů, kteří se přes další rok nestihnou namnožit.
Řekl bych, že je krátkodobě, nižší jednotky let a při vyšší obnově plástů, navýšit počet léčení fumigací či aerosolem na podzim klidně až na cca trojnásobek, do 10 ošetření.
To by ještě na několik let umožnilo tyto léčiva používat a mezitím bude třeba přejít na nějaká spolehlivá jiná léčiva. Či vyvinout takové technologie ošetřování včelstev, kdy budou stačit třeba ty kyseliny.
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 74386
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
Celkem je ve Včelařské konferenci již 78508 příspěvků(zde zobrazeno 61 příspěvků, od č. 74386 do č. 74446)
Několik rad pro badatele v archivu Včelařské konference.
Pro zobrazení starších příspěvků (a pro pohyb v jejich frontě) je určeno speciální okno,
které je dostupné pod názvem "Archiv Včelařské konference" (příspěvky se v něm zobrazují tak, že nejstarší
jsou nahoře a novější dole). Ve frontě příspěvků je možnost se pohybovat příslušnými povely
(pro začátek kliknětě na
"nejstarší", aby se Vám ukázaly první příspěvky, jimiž konference začíná, a pak klikejte na "novější",
čímž se Vám vždy zobrazí várka novějších 60 příspěvků; jednotlivé příspěvky lze na
tomto archivním zobrazení číst od horního konce webu (kde jsou starší) a postupovat směrem dolu (kde jsou novější).
Nejnovější - Novější - Starší - Nejstarší
Klikněte sem pro nápovědu