- Radim PolĂĄĹĄek --- 2. 6. 2004
Re: medomed na el. pohon (6017) (6024) (6031) (6032) (6033) (6035)
Dynamo má dvě vinutí, jedno je na statoru, to je budicí a druhé na rotoru připojené přes komutátor (uhlíky). V autě tehdy reléový regulátor reguloval proud do statoru, aby z rotoru přes uhlíky šel pořád stejný stejnosměrný proud bez ohledu na otáčky motoru do baterie. Jako motor se zapojuje tak, že se stator zapojí na plné napětí 12 V a do rotoru se napětí reguluje ( snižuje). Dynamo má pak stálé otáčky závislé na napětích na rotoru a statoru. Se snižováním napětí do rotoru dynamo zvyšuje otáčky a snižuje krouticí moment. Tolik si pamatuji ze školy a zkoušel jsem to kdysi na dynamu. Nesmí se snížit napětí až na nulu, odhaduji, že by nemělo jít tak pod pět voltů. Na vyzkoušení by šlo použít jako odpor třeba staré žárovky z reflektoru s jedním přepáleným vláknem nebo žárovky do blinkru a přepínat je přepínačem. Snížit otáčky by mělo jít snížením napětí do statoru, zatímco napětí na rotoru má plných 12 voltů. Zase se to s tím snížením nesmí přehnat. Chce to upravit napětí, třeba těmi žárovkami, nechat dynamo běžet tak 5 minut a sledovat, jak se zahřívá. Režim, ve kterém se zahřívá moc, nebo má dynamo slabý výkon atd, pak při pohonu medometu nepoužívat.
Pokud má vinutí na rotoru a statoru zhruba stejný průměr drátu, mohou se zapojit do série. Potom to bude takzvaný sériový motor. Ten se vyznačuje tím, že má při nízkých otáčkách vysoký krouticí moment a odběr proudu, s postupným odstraňováním zátěže se jeho otáčky stále zvyšují. Nemá tedy stálé otáčky a taky může běžet i na střídavý proud. Sériové motory jsou všechny motorky na střídavý proud 220 V s komutátorem, třeba ve vrtačkách, mixérexh, vysavačích, sekačkách atd. S dynamem jsem toto zapojení nezkoušel. Pro plný výkon asi vyžaduje vyšší napětí než 12 voltů.
Elektronické regulátory pro dynama a motorky musí mít ochranné obvody proti přepětí, opačné polaritě napětí, přetížení, připadně zkratu. Přepětí proto, že motorek je indukční spotřebič a při impulzní regulaci mohou vznikat napěťové špičky podle literatury až 200 voltů. Opačné polaritě v případě, že je napájecí napětí vypnuto a motorek dobíhá, pak se může chovat jako generátor opačného napětí. Přetížení proto, protože motorek má rozběhový proud několikanásobně větší než jmenovitý a taky komutátor je citlivá součástka, často se stává, že v některé poloze komutátoru je napájecí napětí přes uhlíky zkratováno. Na motorku se to nedá poznat, jen má o něco menší výkon a hřeje o něco více než normálně.
To "dynamo" z wartburga bude asi alternátor. Ten nemá komutátor ( uhlíky), na rotoru má jen magnety a jediné vinutí má na statoru. Na stejnosměrný proud se nerozběhne, potřebuje střídavý. Možná by šel použít, pokud by byl k dispozici příslušný střídač.
R. Polášek
----- Original Message ----- From: "Jan Cervenka" <witko-comp/=/volny.cz> To: "Vcelarska konference" <vcely/=/v.or.cz> Sent: Tuesday, June 01, 2004 1:59 PM Subject: Re: medomed na el. pohon
Po predchozich nezdarech s motorkem ze steracu jsem si poridil dynamo. Mam celkem 2. ,ale nevim presne jak je zapojit jako motor. 1. je z skoda MB 1000 (udajne), ten ma na sobe dva konektory oznacene M a D a dale kostru jako - . Pokud zapojim - na - a + na D a soucasne + "skrtam" o M , dochazi k buzeni a dynamo se zacina tocit. Takze asi bud sehnat schema zapojeni buzeni (radeji bych elektronicky, uz jsem uvazoval o mechanickem napr. o prerusovaci z blinkru), nebo mozna existuje nejake provedeni regulace otacek pres buzeni.
2. je, z wartburka, ale tam jsem neprisel na to, jak se spousti, to ma na sobe na svorkovnici 2 svorky, ktere mezi sebou pouze mirne jiskri - ale mozna je rozbite.
Jestli nekdo mate zkusenosti s premenou dynama na motor , tak se prosim ozvete, v diskuzi, ktera se tu vedla koncem unora tusim nekdo psal, ze mu to tak funguje. jeden navod byl take ve vcelarstvi 3/04, ale u mne to nefungovalo ( jak jsem psal, nemam tam + a - , ale M a D ).
Honza
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 6080
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |