78194

Včelařská konference

(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)


Zběžné zobrazení

Podrobné zobrazení

Příspěvky do konference:
(nejnovější jsou hned zde nahoře)



Radim Polášek --- 10. 3. 2004
Re: Re 5300 Pohon k medometu (5326)

Dynamo má dvě vinutí, jedno má na statoru, druhé přes uhlíky a komutátor na
rotoru. Jako elektromotor se běžně zapojuje paralelně, to je stator i rotor
( uhlíky) na napájení. Dynamo má potom relativně konstatntní otáčky. Ty se
dají měnit regulací napětí na rotoru, se snižujícím napětím se zvyšují
otáčky a klesá krouticí moment. Dynamo je ale už historická záležitost, v 70
letech se dynama v autech nahradily alternátory. U škodovek to bylo v
průběhu výroby škody 100. Malé motorky, třeba ze stěrače, mají statorové
vinutí nahrazené permanentními magnety. Alternátor má permanentní magnety na
rotoru a vinutí na statoru. Dá se tedy použít jen pro střídavý proud a to
zřejmě ještě po úpravě.

Pokud je dynamo, nebo motorek v pořádku, musí se roztočit ihned po připojení
k baterii. Převody na medometu a výkon motorku musí být zvolen tak, aby
motorek přímo připojený na baterii bez problémů utáhl medomet s rámky s
medem. Regulátor výkon motorku obvykle snižuje. U motorků je třeba trochu
pozornosti věnovat ložiskům, většina motorků má ložiska pro provoz ve
vodorovné poloze, protože jsou jednodušší a levnější. V případě svislé
montáže není někdy odpovídajícím způsobem zachycena axiální síla - hmotnost
rotoru, provoz motoru potom končí velice rychle havárií ložisek. Platí to
nejvíc pro motorky získané jinde než z automobilů, ty z automobilů jsou více
robustní.
Co se týká baterie, jakákoliv nabitá automobilová baterie by měla být
schopná dodávat pro motorek dostatečný proud, je totiž stavěná jako
startovací, kdy dodává proud kolem 100 ampér. Otázka je výdrž baterie, to je
jak dlouho bude moct ten průměrný proud 3-10 ampér pro pohon medometu
dodávat. Praktické je mít k baterii nějaký levný voltmetr nebo indikátor
vybití, používat 12 V baterii při napětí na baterii pod 9-10 voltů, nebo ji
v takovém stavu nechat bez nabití déle než pár hodin znamená ji zničit.
Regulátor otáček motoru pro střídavý proud může být prakticky pouze
frekvenční měnič,
to je ještě dnes záležitost několik tisíc korun. Snad by se dal získat z
praček s
plynulým řízením otáček, až se tyto pračky začnou objevovat mezi vraky.

U elektronických regulátorů pro stejnosměrné motorky je asi problém v
rozběhovém proudu. Motorek ze stěrače se štítkovým proudem 3,5 ampéru může
mít rozběhový proud 15 - 20 ampér, běžné dynamo 30 - 50 ampér a to minimálně
po dobu několik sekund. Dále se u použitých motorů na 12 voltů hodně často
objevuje v určité poloze zkrat na rotoru. Motorek se normálně točí, má jen o
něco menší výkon a o něco více se hřeje. V okamžiku zkratu ale motorek
odebírá zkratový proud několik desítek ampér. A nakonec motorek je indukční
spotřebič a komutátor přerušovací obvod. Může se tedy na zdířkách motorku
objevit mžikové vysoké napětí přesahující až 100 voltů a zničit regulátor.
To všechno musí elektronický regulátor vydržet, částečně to závisí na
provedení pohonu a hodně na technickém stavu motorku nebo dynama.

Co se týká vlastního regulátoru podle Ar, hlavně výkonové polovodiče budou
tak dvě generace staré a budou těžko k sehnání, asi to bude chtít je
nahradit současnými.
Pokud mi pošlete schéma nebo typ polovodiče na soukromý mail, mohu najít
současný ekvivalent v katalogu GM nebo i jinde.

R. Polášek

----- Original Message -----
From: "Vlado" <e-mail/=/nezadan.iol.cz>
To: "Včelařský mailing list" <vcely/=/v.or.cz>
Sent: Tuesday, March 09, 2004 6:59 AM
Subject: Re 5300 Pohon k medometu


> Podle uvedených AR jsem postavil regulátor.Jako pohon jsem
> použil dynamo ze Š 100,potom motorek stěračů ze Š 100.Dosud se mně
> nepodařilo rozchodit ani elektronický regulátor, ani medomet s motory na
> 12 V ss napájené z baterie 50 Ahod.Lepší asi by byl motorek na střídavý
> proud 220 V tak 250 W .Jestli jste někdo též postavil výše uvedené
> zařízení a chodí Vám napište.Asi nejlepší bude pohon bez regulátoru ,ale s
> baterií o větší kapacitě.V některém AR je to popisováno ,ale musí se
> přepolarizovat dynamo / též ze Š100 / S pozdravem


Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 5340


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

Následující:V.Hájek - Re: Re 5300 Pohon k medometu
Předchozí:Laco S - Nova WWW


Všechny správně vytvořené příspěvky na toto téma





Klikněte sem pro nápovědu