78692
Včelařská konference
(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)
Zběžné zobrazeníPodrobné zobrazeníPříspěvky do konference:
(nejnovější jsou hned zde nahoře)
- Hykel Jaroslav --- 8. 2. 2004
Re: kočovný včelařský vůz (5084)
V roce 1985 jsem si pořídil 9 včelstev. Tchán, který včelařil měl kočovný vůz, proto jsem se snažil i moje včelstva, jak se říkalo, dostat na kola. Zhotovil jsem speciální přívěsný vozík za auto, nechal ho schválit na Dopravním inspektorátu a již v následném roce jsem kočoval. Všech 9 včelstev umístěných na 3 paletách jsem mohl převézt najednou. Kočoval jsem k řepce, následně k lesu, dále k jeteli a zpět na zimoviště. Největší problémy byly s kočováním k řepce. Při deštivém počasí jsem se mnohdy nedostal na stanoviště včelstev. Výsledek byl, že jsem poničil auto a skončil s tímto způsobem kočování. Proto jsem si zhotovil kočovný vůz na 34 včelstev s nástavkovými úly. Později jsem koupil další vůz na 32 včelstev. Bylo to období jak píše přítel Stojánek, Polášek a přítel Rak, kdy přísun včelstev na kočování byl organizován OV ČSV. Zemědělské organizace za přísun včelstev platily k řepce 60 Kč, k jeteli 120 Kč a zemědělci k přísunu poskytli vlastní traktor. Zemědělské podniky byly spokojené s vyššími výnosy při opylení plodin včelstvy a včelař s výtěžkem za med a finanční odměnou za více práce se včelstvy při kočování. Přes problémy, které způsobila varoáza a kočování bylo veterinárními opatřeními omezeno, jsem se dvěma vozy kočoval až do roku 1993. Při současných podmínkách je kočování ztrátové pro vysoké náklady s přípravou a převozem včelstev, problémy s pohybem včelařských vozů po komunikacích. Proto pouze finanční přínos za med je pro drobného včelaře nemůže pokrýt. Z dosavadních zkušeností usuzuji, že pro včelaře, který má do 30 včelstev je nejvhodnější dobré trvalé stanoviště s nástavkovými úly volně rozestavěnými v terénu ve kterých se může plně využít moderní systém včelaření. Nástavky bych volil nízké typu Langstroth. Pro včelaře s více než 30 včelstvy a který chce kočovat, je výhodnější pořídit si levnější terénní automobil a zajistit si vlastní odvoz včelstev. Přesto si myslím, že v tomto případě ani produkce 100 včelstev nemůže pokrýt náklady na kočování a provoz terénního automobilu - výhradně používaného na tuto činnost. Perspektivní bude asi rodinná včelařská farma s více než 150 včelstvy jak je doporučovaná Evropskou unií. Z vlastních zkušeností s kočovnými vozy vím, že pro moderní včelaření není vhodný kočovný vůz. Nejvhodnější jsou v terénu volně rozestavěna včelstva v nástavkových úlech.
Hodně zdaru ve včelaření, ne však v kočovných vozech přeje
Jarda mailto:valsora/=/email.cz
JT> Koupím včelařský kočovný vůz s jakýmkoli množstvím včelstev. Poradí mi JT> někdo, kdo je vyrábí? Děkuji
|
Odpovědět do diskuze na příspěvek číslo 5099
Zobrazit odpovědi na tento příspěvek
Zobrazit celé vlákno |
Všechny správně vytvořené příspěvky na toto téma
Klikněte sem pro nápovědu