78194

Včelařská konference

(Internetová stránka otevírající prostor pro komunikaci včelařů)


Zběžné zobrazení

Podrobné zobrazení

Příspěvky do konference:
(nejnovější jsou hned zde nahoře)



Radim Polášek --- 7. 2. 2004
Re: kočovný včelařský vůz, př Tichý (5088)

Já myslím, že každý má rád svůj kočovný vůz, ať je výborný, nebo horší,
protože v něm prožil mnoho hodin u včel, případně si ho sám udělal.
Ale ona romantická doba, kdy úly se včelami bydlely v "krabičkách na
kolečkách" je už pryč a pravděpodobně se už nevrátí.
Jednak se daly levně získat v ceně šrotu podvozky a maringotky, v 70 letech
třeba vyřazené vlečky za autobus nebo se v této době vyřazovaly z důvodu
změny předpisů vlečky za traktor s dvojmontáží pneumatik atd. Tehdy se
takovéhle víceméně funkční podvozky daly zakoupit za cenu šrotu. Poslední
podobná možnost byla na začátku 90 let, kdy se odcházející sovětská armáda
zbavovala přebytků a zmenšovala se i naše armáda. Taky se v té době dala
sehnat spousta použitelného materiálu za cenu šrotu nebo odpadu a velice
často, kdyby takový materiál včelař nebo někdo jiný nezakoupil, tak by tam
ten materiál skončil.
Znám třeba případ, kdy velký podnik vyrobil velkoobjemovou speciální paletu
o rozměru ložné korby náklaďáku pro převážení svých velkoobjemových dílů
mezi pobočkami, ta paleta stála v době, kdy byl průměrný měsíční plat 1800 -
2000, něco mezi 200 - 250 tisíci Kčs. Díly se ale i nadále vozily pod
plachtou a paleta se nakonec dala k sešrotování. Nakonec ji za cenu šrotu
koupil včelař a používá ji jako včelín.
Taky mnohem méně lidí pracovalo přes čas než dnes, takže bylo mnohem více
času si takový podvozek svépomocí upravit na kočovný včelín.
Taky cena medu a cena za opylování byla taková, že se svépomocně postavený
kočovný včelín zaplatil za rok, za dva roky.
Nyní takto postavené včelíny dožívají na krajích lesa, sice se včelami, ale
většina majitelů s nimi už zřejmě nekočuje. Buď jsou v takovém technickém
stavu, že to už nejde nebo cena a potíže s převozem jsou tak velké a přínos
peněz za kočování se tak zmenšil, že na to majitelé většinou rezignovali.

Nyní se už funkční podvozek nebo celá maringotka za šrotovací cenu
pravděpodobně nesežene. A protože samotný dřevěný domeček do zahrádky
postavený firmou o půdorysu zhruba 3x4 metry stojí tak 30 - 40 tisíc, tak
cenu včelařského vozu postaveného firmou odhaduji nad 100 tis Kč. To je
strašně moc na to, že se tam nevejde více než asi 20 včelstev v
nadstavkových úlech. Navíc třeba v předjaří bude mít polovina těch úlů česna
obrácená na špatnou stranu. Taky, hlavně na některých lesních stanovištích a
možná v některých zemědělských plodinách bude znamenat 20 včelstev na jednom
místě převčelení a tudíž velice slabé výnosy, případně v průměru více let i
minusové ( ve více letech nutnost přikrmování vícekrát než je medný výnos).
Před 2 - 3 lety proběhla ve Včelařství zpráva, že podle nových předpisů musí
mít i kočovný vůz technickou prohlídku, i když nemá SPZ. Jak to udělat,
nevím, dovézt vůz se včelami ve dne na STK asi nebude to pravé. ( Tady musím
napsat, že si nejsem jistý, jestli se tento problém nakonec nevyřešil,
nesledoval jsem to tolik ). Ale pokud kočovný vůz tu prohlídku mít nebude a
způsobí nehodu, může se stát, že pojišťovna bude na včelaři vymáhat škodu.
Je to ostatně běžný postup pojišťovny, když někdo zavinil nehodu a třeba
neměl v pořádku brzdy. Otázka je taky, jak by se v takovém případě choval
svépomocný včelařský fond.
Co se týká rekreace, tak kočovná stanoviště vhodná pro včely obvykle nejsou
vhodná pro rekreaci a naopak a v kočovném včelíně buď budou včely a pak se
tam najde místo tak akorát pro nouzové přespání, nebo tam bude vybavení k
rekreaci, ale potom minimum včelstev.
Výhody kočovných včelínů vidím pouze dvě - v případě špatného počasí je kde
se schovat a nemusí se řešit ochrana nadstavkových úlů před různými
zvědavci, kteří se jinak občas podívají dovnitř úlu.
Myslím, že kočovný vůz už nikdo sériově nedělá, asi o ně nebyl zájem, za
posledních cca 20 let se rozšířilo a vylepšilo včelaření a kočování v
nadstavkových úlech umístěných venku tolik, že včelaření v kočovných
včelínech tažených traktorem se stalo nevýhodné. Myslím tím v porovnání s
převážením nadstavkových úlů na přívěsném vozíku za osobním autem.
A to i proto, že se dá takové převážení odstupňovat. Tak třeba za menším
běžným osobním autem typu Škoda Fabia nebo Favorit v malém přívěsném vozíku
by mělo jít převézt najednou minimálně 4 nadstavkové úly do hmotnosti cca
celkem 250 kg, za Škodou 100, 105, 120 tak 6 úlů a za tou Nivou odhaduji tak
aspoň 10 úlů. Při průměrné cestovní rychlosti tak 50 km se může během noci
otočit několikrát a tím převézt dost značný počet včelstev. Úly je možné na
vozík nakládat ručně po jednom, nebo později vymyslet nějaký nakládací
vozík nebo výsuvný rošt atd. Jednu z možností jsem třeba viděl na webu
http://www.sweb.cz/jjvcela/rudlik.html.

Atd atd.

Radim Polášek

----- Original Message -----
From: "Josef Šamalík" <josef.samalik/=/seznam.cz>
To: "Vcelarska konference" <vcely/=/v.or.cz>
Sent: Saturday, February 07, 2004 12:19 PM
Subject: Re: Ko?ovn? v?z koup?: p?. Tich?


> > za traktorem tahal dva.Je to kombinace špatného včelína a ještě horší
> > chaty. Pro má slova svědčí to , že se ve světě nepoužívají.
> ... mám rád svoji špatnou chatu.
>
>
> > Jak jinak logicky vysvětlit ty desítky a
> > stovky odstavených vozů na okrajích lesů aj.
> Příteli, kde stojí tyto vozy? Rád bych je viděl. Zatím každý kočovný vůz,
> který jsem odstavený u lesa, či jinde, viděl, byl obsazený včelami.
Nesedím
> doma, po republice se celkem pohybuji a pokud vidím kočovný vůz, zastavím
a
> ze zvědavosti se jdu podívat. Ale o desítkách či stovkách odstavených koč.
> vozů opravdu nevím.
>
>
>
> > a/ Stát se brilantním chovatelem matek a zvládat i tvorbu oddělků
> > b/ mít typ úlu vhodný pro kočování. Zapomeňte na nesmysly uvedené v
> > literatuře / Rassocha aj./Nechci Vás nijak ovlivňovat, ale vhodnější než
> > nástavkový úl asi nenajdete.
> > větrání a vysoký podmet.
> Plný souhlas!
>
>
>
> > c/ vhodné dopravní zařízení: nejjednodušší v našich podmínkách je
levnější
> > teréní automobil /Niva, Aro, Isuzu/ a měkce odpérovaný vlek a na něm
volně
> > ložené úly nebo palety.
> No... Niva - 60.000,- Kč, vlek 10.000,- Kč, 20 úlů po 1.500,- Kč =
100.000,-
> Kč + další potřeby. Myslím, že za cca 30-40.000 Kč pořídím vůz v celkem
> dobrém stavu a docela vybavený.
>
>
> >Hodně úspěchů a pamatujte, nejhorší je začít špatně.
> Nejhorší je nezačít vůbec!
>
> Já jsem zastáncem kočovných vozů a nemyslím si, že by byly jen špatné.
Každý
> očekává od včelařiny něco jiného a ke stejným výnosům lze dojít různými
> způsoby. Své názory nepokládám za jediné dobré a jiné názory neodsuzuji.
>
> Brzké jaro, silné včely a hodně tolerance přeje
>
> jose
>
>
>
>
> ---
> avast! Antivirus: Odchozi zprava cista.Alespon si to myslim...
> Virova databaze (VPS): 6.2.2004
> Testovano: 7.2.2004 13:09:55
> avast! (c) copyright 2000-2003 ALWIL Software.
> http://www.avast.com
>
>
>


Odpovědět
do diskuze
na příspěvek
číslo 5093


Zobrazit
odpovědi
na tento
příspěvek


Zobrazit
celé
vlákno

Následující:Pavel Prchal - Re: Prolet
Předchozí:Josef Šamalík - Re: Ko?ovn? v?z koup?: p?. Tich?


Všechny správně vytvořené příspěvky na toto téma





Klikněte sem pro nápovědu